Școala:
Data:
Clasa: a VIII-a A
Semestrul: I
Profesor: Comanescu Petruta Ionela
Aria curriculară: Matematică şi ştiinţe ale naturii
Disciplina: Matematică - Geometrie
Unitatea de învăţare: Elemente ale geometriei in spatiu
Subiectul: Prisma . Piramida
Tipul lecţiei: Recapitulare si sistematizare a cunostiintelor
CG1. Identificarea unor date, mărimi şi relaţii matematice, în contextul în care acestea apar.
CG2. Prelucrarea unor date matematice de tip cantitativ, calitativ, structural, cuprinse în diverse surse informaționale.
CG3. Utilizarea conceptelor şi a algoritmilor specifici în diverse contexte matematice.
CG4. Exprimarea în limbaj specific matematicii a informațiilor, concluziilor și demersurilor de rezolvare pentru o situație dată.
CG5. Analizarea caracteristicilor matematice ale unei situaţii date.
CG6. Modelarea matematică a unei situații date, prin integrarea achizițiilor din diferite domenii.
1.5. Identificarea corpurilor geometrice si a elementelor metrice necesare pentru calcularea ariei sau a volumului acestora
- Identificarea si numirea corpurilor geometrice ( cub, paralelipiped dreptunghic; prisma dreapta cu baza : triunghi echilateral, patrat, hexagon regulat, ) dintr-un set de corpuri dare sau in cotidian
- Identificarea elementelor corpurilor geometrice in configuratii spatiale sip e desfasurari ( diagonal, varfuri, muchii, fete)
2.4 Reprezentarea , prin desen sau prin modele , a unor configuratii spatiale date
- Clasificarea prismelor/piramidelor dupa forma bazei
2.5 Prelucrarea unor date caracteristice ale corpurilor geometrice studiate in vederea calcularii unor elemente ale acestora
- Desfasurarea in plan a piramidei/prismei si caracterizarea figurilor plane obtinute
Competente derivate:
Metode şi procedee: conversaţia, explicaţia, exercițiul, expunerea, observația, munca individuală, problematizarea.
Mijloace de realizare: laptop, marker, prezentare power point, caiete, fişe de lucru, manual, google, aplicatia asq
Forme de organizare: individuală, frontală.
Metode de evaluare: aprecieri verbale, metoda chestionării orale, observarea sistematică a atenției și a comportamentului.
a) umane: elevii clasei a VIII-a
b) temporale: 50 min
c) spaţiale: sala de clasă și locul de activitate al elevului
Concepte abordate:
DESFĂŞURAREA LECŢIEI
Nr Crt |
Momentele lecţiei |
Timp |
CS |
Conţinutul esenţializat al lecţiei |
Strategii didactice |
Evaluare |
||
Metode |
Mijloace de învăţământ |
Forme de organizare |
||||||
1. |
Moment organizatoric |
1 min |
-Se face prezenţa elevilor. -Se pregătesc materialele necesare unei bune desfășurări a activității didactice. |
Conversaţia |
Frontală |
Metoda chestionării orale |
||
2. |
Verificarea temei pentru acasă |
2 min |
Verificarea efectuării temei pentru acasă prin sondaj folosind dialogul profesor-elev, elev-elev, prin confruntarea rezultatelor (în cazul în care apar diferenţe se rezolvă exerciţiile la tablă). |
Conversaţia Exerciţiul Explicaţia Observația |
Caiete Tablă Marker |
Frontală Individuală |
Metoda chestionării orale Observarea sistematică |
|
3. |
Captarea atentiei si prezentarea titlului lectiei |
2 min |
- Anunta elevii ca vor recapitula Corpuri geometrice: Prisma si Piramida. De asemenea profesorul scrie pe table titlul lectiei : “ Corpuri geometrice : Prisma si Piramida – Recapitulare.” Elevii notează în caiete titlul lecţiei. Se anunta scopul lectiei si se va preciza importanta. |
Conversaţia |
Caiete |
Frontală |
Observarea sistematică a atenţiei |
|
4. |
Reactualizarea cunoştinţelor anterioare |
5 min |
1.5 2.4 |
Pentru reactualizarea cunostiintelor profesorul foloseste metoda ciorchinelui ( Anexa 1 ) prin intermediul caruia elevii vor recapitula: -tipurile de prisma/piramida -baza pentru fiecare prisma/piramida - elementul comun Elevii răspund întrebărilor profesorului. |
Conversaţia |
Anexa 1 |
Frontală Individuală |
Aprecieri verbale |
5. |
Dirijarea învăţării |
35 min |
1.5. 2.4 2.5 |
Profesorul distribuie elevilor fișa de lucru (Anexa 2) și numește elevii ce vor rezolva exercițiile și problemele. Anexa 2: 1.Raspundeti cu atentie la urmatoarele exercitii de pe asq.ro : https://app.asq.ro/#/test/-Mm9egMplhFwR3sv2oxn 2. Unde intalnim prisme in viata de zi cu zi ? 3. Fie o piramida triunghiulara regulate SBAC de varf S, unghiul ASB = si SA= 20 cm .O furnica pleaca din punctul A si se deplaseaza pe suprafata laterala a piramidei, revenind in punctul A dupa ce a trecut printr-un punct situat pe muchia SB si printr-un punct situat pe muchia AC. Calculati lungimea minima a drumului parcurs de furnica. 4. O prisma triunghiulara regulate ABCDEF are AB = 4cm si A D= 5 cm . O furnica pleaca pe drumul cel mai scurt, travrsand toate fetele laterale ale prismei. a) Desfasurati pe un plan prisma b) Trasati drumul parcurs de furnica si calculati lungimea acestuia. 5.Trei prieteni se hotarasc sa mearga in expeditie cu cortul . Cortul are forma unei prisme triunghiulare regulate care are peretii laterali dreptunghiuri cu dimensiunile L= 3 cm si l = 2 cm. Profesorul distribuie elevilor fișa de lucru (Anexa 2) și numește elevii ce vor rezolva exercițiile și problemele. |
Conversaţia Explicaţia Exerciţiul Expunerea |
Laptop Tablă Marker Fisa de lucru – Anexa 2 Asq Caiete |
Frontală Individual |
Observarea sistematică |
6. |
Tema pentru acasă |
3 min |
Se anunţă tema pentru acasă: - Exercitiile ramase nerezolvate de pe fisa lucru. - Manual pagina 126 ex 12,13 si 14. - Se dau indicaţii si se recomanda vizionarea tutorialele cu desfasurarea corpurilor geometrice studiate. |
Conversaţia Explicaţia |
Manual Caiete |
Frontală |
Observarea sistematică a atenţiei |
|
7. |
Aprecieri |
2 min |
Se fac aprecieri individuale şi colective cu privire la modul în care elevii au participat la activitate. |
Conversaţia |
Catalogul profesorului |
Frontală |
Aprecieri verbale |
ANEXA 1
Anexa 2:
FISA DE LUCRU
https://app.asq.ro/#/test/-Mm9egMplhFwR3sv2oxn
2. Unde intalnim prisme in viata de zi cu zi ?
3. Fie o piramida triunghiulara regulate SBAC de varf S, unghiul ASB = si SA= 20 cm .O furnica pleaca din punctul A si se deplaseaza pe suprafata laterala a piramidei, revenind in punctul A dupa ce a trecut printr-un punct situat pe muchia SB si printr-un punct situat pe muchia AC. Calculati lungimea minima a drumului parcurs de furnica.
4. O prisma triunghiulara regulate ABCDEF are AB = 4cm si A D= 5 cm . Ofurnica pleaca pe drumul cel mai scurt, travrsand toate fetele laterale ale prismei.
a) Desfasurati pe un plan prisma.
b) Trasati drumul parcurs de furnica si calculate lungimea acestuia.
5. Trei prieteni se hotarasc sa mearga in expeditie cu cortul . Cortul are forma unei prisme triunghiulare regulate care are peretii laterali dreptunghiuri cu dimensiunile L= 3 cm si l = 2 cm.
a) Aflati inaltimea usii de la intrarea in cort
b) Poate fi asezata pe podea o saltea pneumatica dreptunghiulara cu dimensiunile de 2,51 m si 1,8 m.
c) Ca sa protejeze cortul de ploaie cei trei prieteni au hotarat sa cumpere o folie de ceolofan . Ce suprafata este necesara?
(Postat februarie 2022)