04Conform unui studiu al unor universități din statul american Illinois, termenul ”tehnointerferență” se definește ca fiind întreruperea repetată a interacțiunii reciproce dintre două persoane, întrerupere cauzată de dispozitive electronice.

Potrivit acestui studiu, tehnointerferența poate produce efecte negative asupra copiilor, efecte cum ar fi frustrare, hiperactivitate, scâncete, accese de furie sau sunete de nemulțumire.
În cadrul acestui studiu, 172 de familii cu copii cu vârsta până în cinci ani răspuns la chestionare on-line între anii 2014 și 2016. Participanții au precizat numărul de întreruperi ale conversațiilor cu copiii, cauzate de mijloacele electronice în decursul unei zile. De asemenea au monitorizat manifestările interioare ale copiilor, concretizate în scâncete sau mormăieli și manifestările externe ale micuților, cum ar fi accese de furie sau de frustrare. Părinții au raportat și propriul nivel de stres, precum și nivelul ajutorului pe care îl primesc de la celălalt părinte al copilului.
Părinții care petrec foarte mult timp în compania telefonului mobil sau a televizorului în detrimentul timpului alocat unor activități familiale cum ar fi mesele zilnice, timpul pentru joacă sau ora de culcare, riscă să influențeze într-un mod negativ relația pe care o au cu copilul lor.
Cercetări recente estimează că părinții zilelor noastre utilizează, în medie, nouă ore pe zi televizorul, calculatorul, tableta și smartphone-ul. O treime din acest timp este alocat telefonului mobil care, datorită portabilității sale, este des folosit și în timpul alocat de regulă, activităților familiale care sunt foarte importante în ceea ce privește asigurarea confortului social și emoțional al oricărui copil. În timpul utilizării dispozitivelor electronice, părinții discută mai puțin cu copilul și au tendința să devină morocănoși când acesta încearcă să le capteze atenția.
În aproape toate cazurile, cel puțin un dispozitiv electronic a intervenit în interacțiunea părinte – copil. Mai mult decât atât, părinții ai căror copii aveau un temperament dificil și probleme de comportament au găsit un refugiu în echipamentele electronice, privându-și astfel copiii de suportul emoțional și feed-back pozitiv de care aceștia aveau atâta nevoie și înrăutățind astfel comportamentul copilului. Înrăutățirea comportamentului celui mic a condus, în mod firesc, la creșterea nivelului de stres al părintelui, pornind astfel o spirală periculoasă și greu de stăvilit.
Aceste observații întăresc ideea conform căreia tehnointerferența părinților și comportamentul copilului se influențează reciproc. Cu cât adultul este mai stresat referitor la comportamentul copilului, cu atât se refugiază mai mult în lumea echipamentelor electronice, sporind prin această atitudine problemele comportamentale ale copilului.         

Prof. Nicoleta VOICA
Colegiul Național ”I.C. Brătianu” Pitești
Prof. Adrian VOICA
Liceul Teoretic ”Ion Barbu” Pitești
(Postat ianuarie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top