escorte Panciu ieftine matrimoniale Balan fete matrimoniale Sarmasu online barbati singuri matrimoniale Sannicolau Mare zona iulius mall curve lux Giurgiu videochat Oltenita raid Popesti-Leordeni matrimoniale anunturi erotice Berca dame matrimoniale crestine Vulcan publi24 Liesti femei ea pentru el Sarichioi escorte Vidra forum publi Deva dating Dragalina ofer sex Amara matrimoniale Slatina cu poza femei pentru barbati Petrila cuplu bi Vorona Teodoru sex oral Saveni curve din Focsani femei fete din Buruenesti anunturi curve fete Targu Jiu chat swinger Urziceni fetele din Stefanesti matrimoniale Salcea cuget liber publi24 escorte Costesti raid matrimoniale Scheia matrimoniale online Deva fete ieftine Chiajna matrimoniale Cernavoda publitim placere ro Barcanesti como gravar videos do youtube no mac gay young date night in Maastricht apple rastrea y} 4 x~p{}r }u

După cum am mai precizat și în alte articole, Inspectoratul Școlar Județean Argeș este partener în Proiectul Erasmus+ nr. 2018-1-BG01-KA201-047903- REFORM-Consolidarea competențelor educatorului pentru consiliere și motivație, coordonat de Școala Secundară 119 “Academician Mihail Arnaudov” din Sofia.

În cadrul activităților proiectului au fost selectate câte zece metode de consiliere în carieră, pentru cele trei categorii de vârstă  din grupul țintă, respectiv pentru 12-14 ani, 14-16 ani și 16-18 ani.

Ne propunem să vă prezentăm în continuare, în mai multe articole, aceste metode, în ordinea cronologică a vârstei grupului țintă, începând cu primele cinci selectate pentru categoria de vârstă 12-14 ani, care pot fi aplicate cu succes de fiecare profesor diriginte. 
Începem cu metoda Passi Avanti (Pași înainte), care se administrează unui grup de elevi, durata fiind de cca 20 de minute.
Pași înainte este un exercițiu „fizic”realizat de CESIE, partenerul italian din proiect.
Participanții, elevii de 12-14 ani, sunt invitați să își imagineze că sunt o altă persoană (din alt context social și/sau cultural)  și joacă astfel rolul altcuiva. În același grup este recomandat să existe o diversitate de personaje, de exemplu, un avocat, un imigrant, un doctor, o mamă singură, un politician, un dansator, un VIP, un muncitor etc. Personajele în sine pot fi alese în raport cu contextul local sau cu scopul activității. Coordonatorul îi va ajuta pe elevi să-și imagineze noua viață și li se vor acorda cel puțin cinci  minute de reflecție personală. După aceea, participanții se vor alinia și fiecare va răspunde la întrebările adresate de coordonator, în felul următor: - Un pas înainte dacă răspunsul este “da”; - Rămâi nemișcat dacă răspunsul este “nu”. 
Întrebare cu întrebare și pas cu pas (cu privire la viața de zi cu zi, probleme sociale, drepturi, eforturi și lucruri accesibile), participanții vor vedea cât de diferiți sunt unul față de altul, dar și ce probleme comune îi leagă. Personaje similare vor fi la final grupate, în funcție de rolul și abilitățile lor.
Scopul aplicării acestei metode este concentrarea pe principalele caracteristici ale diferitelor profesii, creșterea nivelului de conștientizare culturală, socială și abordarea temei diversității. În același timp, exercițiul este foarte ușor de aplicat și este util pentru elevi ca să înțeleagă ce să facă sau să nu facă în timpul unui interviu de angajare.
În faza de testare, efectuată de către CESIE, exercițiul a fost distractiv pentru elevi. Mai mult, profesorii au observat că elevii pot dezvolta o serie de competențe și că metoda este accesibilă. Feedback-ul de la cursanți a fost pozitiv, atât în ceea ce privește stilul de predare, dar și în ceea ce privește cunoștințele pe care le-au dobândit. Această activitate este ușor de adaptat la diferite contexte și grupuri țintă și poate fi orientată spre diferite teme, în funcție de întrebările adresate. 
O altă metodă este Joc de conștientizare de sine, care se administrează unor grupuri și care are o durată de aproximativ 45 de minute. Copiii sunt împărțiți în grupuri de 5-6 persoane (cel mai bine este ca persoanele din grup să fie mai puțin familiare unele cu altele). Mai jos sunt treizeci și șase de cartonașe numerotate, care conțin fraze incomplete. Profesorul împarte toate cartonașele circular. Unul dintre elevi primește primul cartonaș, cel care stă lângă el primește al doilea cartonaș și așa mai departe. După  ce toată lumea primește o întrebare în grupul mic, atunci primul elev, cel cu care a început jocul, primește următoarea întrebare (de exemplu, întrebarea numărul șapte,  dacă sunt șase membri în grup) și așa mai departe, până când toate întrebările sunt epuizate. Fiecare membru al grupului dă propriul răspuns, spontan, (care poate fi amuzant, original, emoțional ...). Nu există răspunsuri corecte sau greșite, ci răspunsuri personale. Când toți membrii grupului mic au terminat, fiecare își citește propriile răspunsuri. În cele din urmă, la nivelul clasei, se discută despre asemănările și diferențele din grupurile mici;dacă este ușor sau dificil este să vorbim despre ideile, opiniile și sentimentele noastre; cum te poți face ascultat.
1. Cred că ...
2. Sper că ...
3. Mă bucur că ...
4. Am fost încântat să ...
5. Aș dori să ...
6. Aștept ...
7. Mă pricep la ...
8. Admir ...
9. Ocupația care îmi place cel mai mult ...
10. Muzica care îmi place este…
11. Nu-mi place ...
12. Cel mai bun lucru care mi s-a întâmplat este ...
13. Nu mă simt sigur când ...
14. Este minunat pentru mine că ...
15. Întotdeauna am vrut să ...
16. Cred că ...
17. Mă întreb dacă ...
18. Mă simt inconfortabil când ...
19. Cel mai bun loc pentru mine este ...
20. Mâncarea mea preferată este ...
21. Culoarea mea preferată este…
22. Activitatea mea preferată este…
23. Cea mai bună oră a zilei pentru mine este ...
24. Îmi place ...
25. Ceea ce apreciez mai mult la un prieten este ...
26. Ceea ce sunt cu adevărat bun este….
27. Ce mi-ar plăcea să schimb în viața mea este ...
28. Mă simt grozav când ...
29. Mă enervez când ...
30. sunt ...
31. Mi-e teamă de ...
32. Am cedat
33. Lucrez mai bine când ...
34. Îmi este greu să ...
35. Mă odihnesc când ...
36. Pot ...
Scopul metodei este acela ca elevul să realizeze: unicitatea lui, dar și a celorlalți, că acceptarea de sine și autodeterminarea pozitivă ne conduc să avem încredere în forțele noastre, că suntem în interdependență dinamică.
A treia metodă pe care o supunem atenției dumneavoastră se numește Interese și presupune o administrare individuală, timp de 45 de minute. În următorul tabel sunt prezentate douăsprezece activități care se pot desfășura în timpul liber. Elevii sunt provocați să afle ce lecții sau programe școlare le oferă cunoștințe și abilități pentru a-i ajuta în desfășurarea acestor activități. De exemplu, activitatea 3 (înotul) se poate conecta cu lecția de educație fizică.
ACTIVITĂȚI CURSURI ȘCOLARE - PROGRAME
1. Mă ocup de construcții ________________  
2. Călătoresc  ___________________________  
3. Înot  _________________________________  
4. Mă plimb cu bicicleta  ________________  
5. Particip la un grup de teatru  ________  
6. Mă ocup de animale  ___________________  
7. Ascult muzică  ________________________  
8. Fac parte dintr-o echipă de voluntari__  
9. Vopsesc  ______________________________  
10. Discut  ______________________________  
11. Joc șah _____________________________  
Scopul aplicării acestei metode este conștientizarea elevului asupra faptului  că școala este unul dintre factorii care contribuie la dezvoltarea intereselor noastre, că interesele sunt un stimulent pentru acțiune și că acestea ne pot determina să alegem viitoarea profesie.
Metoda Linia vieții, care presupune fie o administrare individuală, fie de grup, pe durata unei sesiuni de 45 de minute, are ca scop promovarea orientării către viitor, integrând dimensiunile temporalității și relația acesteia cu alegerea vocațională. De asemenea, permite analiza stilului personal de stabilire a obiectivelor și a valorii asociate cu setul de evenimente indicate. Această metodă este una grafică. Astfel, pe o foaie goală, fiecare elev va desena un segment al unei linii care indică, pe marginea stângă nașterea și, la granița dreaptă, moartea. Elevii trebuie să marcheze, în mod liber, punctul corespunzător momentului deciziei de la sfârșitul clasei a VIII-a, când optează pentru continuarea studiilor într-un liceu sau într-o școală profesională. În continuare, acesta ar trebui să sublinieze toate evenimentele trecute și cele pe care ar dori să le vadă în viitor, atât timp cât sunt recunoscute că au fost/pot fi relevante în viața sa.
Licitația de valori este o metodă dinamică, distractivă, se administrează în grup, în două ședințe de 45 de minute', în funcție de mărimea grupului. Elevii sunt informați că își vor asuma rolul de cumpărători de „valori profesionale”, primind fiecare bani virtuali în valoare de 1000 de euro. Baza de ofertare va fi de 5 euro sau multiplu de 5 și fiecare elev trebuie să reflecteze asupra valorilor pe care ar trebui să le “cumpere”. Valorile sunt prezentate pe coli individuale sau pe o tablă,  și pot fi cinste, altruism, colaborare, etc.  Fiecare valoare este pusă la licitație, stimulând discuțiile cu privire la achiziția fiecărei valori.
Scopul acestei metode este promovarea cunoașterii valorilor personale și conștientizarea importanței acestora în alegerea profesiei.
Dacă aceste metode vă vor suscita interesul, vom reveni, în articolele următoare, cu alte exemple de bune practici, propuse de partenerii noștri din proiect.
 
Inspector școlar, prof. Elena Ștefănică
(Postat 30 iunie 2020)
 

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top