escorte Panciu ieftine matrimoniale Balan fete matrimoniale Sarmasu online barbati singuri matrimoniale Sannicolau Mare zona iulius mall curve lux Giurgiu videochat Oltenita raid Popesti-Leordeni matrimoniale anunturi erotice Berca dame matrimoniale crestine Vulcan publi24 Liesti femei ea pentru el Sarichioi escorte Vidra forum publi Deva dating Dragalina ofer sex Amara matrimoniale Slatina cu poza femei pentru barbati Petrila cuplu bi Vorona Teodoru sex oral Saveni curve din Focsani femei fete din Buruenesti anunturi curve fete Targu Jiu chat swinger Urziceni fetele din Stefanesti matrimoniale Salcea cuget liber publi24 escorte Costesti raid matrimoniale Scheia matrimoniale online Deva fete ieftine Chiajna matrimoniale Cernavoda publitim placere ro Barcanesti como gravar videos do youtube no mac gay young date night in Maastricht apple rastrea y} 4 x~p{}r }u

Educarea adecvată a copilului, pe teme de alimentație și de petrecere a timpului liber, este esențială pentru formarea unui stil de viață sănătos. “Trăistuța cu sănătate”, reprezintă o traistă tradițională cu dungi divers colorate și care conține elementele unui trai sănătos: apă curată, mâncare bună și jocuri sportive! Știm că dorința cea mai mare a mamelor de pretutindeni este să aibă un copil sănătos. Greutatea corporală este o caracteristică ce determină aspectul unui individ, starea de sănătate fizică și psihică, precum și, cel mai important - calitatea vieții. La copii, atitudinea și comportamentul față de alimentație se formează de cele mai multe ori imitând exemplul părinților, pentru ca, mai târziu, acestea să devină obișnuințe. Relația copil-părinte este foarte importantă deoarece părinții influențează în mare măsură preferințele alimentare și stilul de viață al copiilor lor. Printre obiceiurile alimentare nesănătoase, dobândite în familie, se numără: nerespectarea orelor de masă, mâncatul în grabă, la televizor, în timpul cititului, gustările mici dar bogate în calorii dintre mese. De asemenea, „ingestia gustărilor cu valoare energetică mare, bogate în glucide și grăsimi dar cu un conținut redus de proteine, vitamine și minerale, conduc la apariția obezității”. La aceasta se adaugă și faptul că, de multe ori, copiii mănâncă fără a avea senzația de foame ci doar pentru ca așa doresc părinții. În calea unei alimentații sănătoase stau însă și bariere importante, cum ar fi: lipsa banilor, lipsa timpului și a motivației de a găti în casă, sănătos, timpul puțin petrecut cu copiii, pentru a le putea verifica alimentația, bunicii sau rudele care oferă copiilor dulciuri pentru a le câștiga simpatia. În ultimii ani s-a constatat o scădere dramatică a activității fizice a copiilor și adolescenților, datorată în special preferințelor pentru activități sedentare care implică utilizarea computerelor și televizorului. Activitatea fizică normală a copiilor este restricționată însă și de numărul insuficient al locurilor de joacă special amenajate, al spațiilor verzi, al pistelor pentru biciclete. La acestea se adaugă elemente privind siguranța copiilor în timpul activităților fizice: traficul auto intens, semne de circulație care lipsesc sau sunt neclare, starea proastă a pistelor de biciclete sau a drumurilor pentru plimbare. Se remarcă de asemenea abundența reclamelor care promovează alimente bogate în zahăr, grăsimi și sare în detrimentul fructelor și legumelor, difuzarea acestor reclame, care de multe ori folosesc tehnici extrem de persuasive, în timpul orelor de maximă audiență pentru copii. De asemenea este important de știut că unul dintre factorii implicați în obezitate poate fi și interzicerea consumului anumitor alimente. În timp ce restricționarea accesului copilului la anumite alimente poate fi considerată o idee bună, există studii care arată că acest lucru nu conduce decât la o dorință și mai mare a copiilor de a consuma alimentele interzise. În locul restricției alimentare, părinții ar trebui să ofere o varietate de alimente sănătoase, care să includă fructe și legume. Nu este greșit să lăsăm copii să consume din când în când mâncare tip fast-food, sau alte gustări ”nesănătoase”, deoarece copii vor încerca să consume pe ascuns aceste alimente dacă li se interzic total. În schimb, promovarea susținută a unei alimentații sănătoase și a unei discipline alimentare, fără excese si cu o conștientizare a ceea ce se mănâncă și în aceeași măsură a ceea ce se consumă, poate contribui la un management bun al obezității la copil, limitând rata expansiunii acestei epidemii. Medicii le recomandă părinților abordarea problemei obezității cu mare responsabilitate, de la vârste cât mai fragede, atunci când se conturează obiceiuri, se pot educa gusturi alimentare, înainte de definitivarea numărului de celule adipoase, dar și de crearea unor dependențe alimentare. Pentru aceasta, este necesară educarea și informarea corectă a părinților despre valoarea nutritivă a alimentelor, citirea corectă a etichetelor alimentare și implicarea în gătitul sănătos, ca modalitate de control a calității alimentelor consumate, dar și implicarea copiilor în pregătirea meselor. În plus, pentru dezvoltarea gusturilor, e bine să se consume o varietate cât mai mare de alimente de sezon și să se gătească cât mai natural, pentru deprinderea gusturilor naturale, și nu a celor artificiale, care creează dependență de un anumit produs. E bine ca recompensele copiilor să fie și din categoria celor nealimentare, pentru a evita dependența de produsele dulci, care conțin zahăr. Produsele care trebuie evitate sunt cele de tip fast food, cele dulci ( sucuri, dulciuri concentrate), întrucât au un aport caloric ridicat, conțin grăsimi nesănătoase și mult zahar. La copii, nu restricția calorică este cea mai importantă, ci calitatea alimentelor consumate și creșterea consumului caloric prin efort fizic regulat, adică evitarea sedentarismului, a timpului petrecut la TV sau la calculator.


Șapte sfaturi pentru părinții care au copii predispuși la obezitate
1. Limitarea numărului de calorii provenite din lichidele pe care le consumă copilul. Mulți copii beau zilnic prea multe sucuri de fructe și lichide carbogazoase;
2. Evitarea meselor frecvente de tip fast-food;
3. Atenție la mărimea porțiilor consumate la fiecare masă. O problemă comună a copiilor supraponderali este faptul că porțiile sunt prea mari;
4. Copiii nu trebuie să fie forțați să "curețe farfuria". Pentru a învața să mănânce sănătos, ei trebuie să știe să se oprească atunci când sunt sătui și chiar un pic înainte;
5. Încurajarea activității fizice zilnice trebuie să fie o prioritate: plimbări cu părinții sau bunicii, joaca afară din casă, mersul pe bicicletă, practicarea sporturilor în echipă;
6. Limitarea timpului acordat televizorului și calculatorului și evitarea consumului de alimente în timpul acestor activități;
7. Comunicarea și discuțiile referitoare la alimentația sănătoasă sunt importante, însă insistarea excesivă asupra noțiunilor de "calorie", "grăsime" și "dietă" poate să frustreze copilul și să conducă la dezechilibre comportamentele.


Bibliografie
1. ,,Ghid de intervenție pentru alimentație sănătoasă și activitate fizică în grădinițe și școli” , Universitatea de Medicină și Farmacie, Târgu-Mureș, 2009;
2. ,,Ce mănâncă un copil isteț?”, Holford P, All, 2011;
4. ,,Ghidul părinților-alimentația (sfaturi și idei pentru viața de zi cu zi)”, Corint, 2012
5. http://www.tradiții-sănătoase.ro/


Prof. Safta Eliza
GPP ,,Rază de Soare”, Pitești
(Postat ianuarie 2020)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top