Complexitatea vieţii sociale, dezvoltarea rapidă a ştiinţei şi tehnicii, explozia informaţională actuală, precum şi circulaţia rapidă a informaţiilor impun o perspectivă interdisciplinară în toate domeniile activităţii umane. Pentru a satisface aceste cerinţe, învăţământul de toate gradele, trebuie să se orienteze spre o formare interdisciplinară a personalităţii umane.
În opinia lui G. Văideanu, interdisciplinaritatea „implică un anumit grad de integrare între diferitele domenii ale cunoaşterii şi diferite abordări, ca şi utilizarea unui limbaj comun permiţând schimburi de ordin conceptual şi metodologic” (Văideanu, G., Educaţia la frontiera dintre milenii, Editura Politică, Bucureşti,1988).
Prin structura şi scopul său, învăţământul preşcolar favorizează şi permite activităţi interdisciplinare la toate formele de organizare ale acesteia.

Activităţile liber-alese (ALA)
Copiii repartizaţi pe centre de interes, după preferinţele lor, îşi consolidează cunoştinţele acumulate şi deprinderile lor legate de acestea. Concomitent cu desfăşurarea acestor jocuri, se poate face verbalizarea acţiunilor, astfel se realizează dezvoltarea deprinderilor de exprimare prin activizarea vocabularului. Prin activitate individuală sau cu grupuri mici, se pot corecta greşelile şi/sau tulburările de comunicare depistate. În astfel de activităţi copiii nu conştientizează efortul intelectual, pentru că aceste activităţi sunt atractive pentru ei, le satisfac necesităţile de mişcare şi de cunoaştere.
În jocurile de creaţie şi de construcţie, copiii transferă cunoştinţe şi deprinderi dobândite în alte activităţi. În astfel de activităţi, copiii exersează deprinderile de comunicare, pot însuşi cuvinte noi, sensuri noi ale unor cuvinte cunoscute. Prin urmare, se dezvoltă creativitatea şi imaginaţia lor.
În activităţile de educare a limbajului (povestire, lectură după imagini, convorbiri) se pot folosi conţinuturi specifice diferitelor domenii.
Astfel, din domeniul:
- ştiinţe: activitate matematică, cunoaşterea mediului;
- estetic și creativ: muzică, artă plastică;
În activităţile de educare a limbajului obiectivul de referinţă este îmbogăţirea şi activizarea vocabularului copiilor prin învăţarea unor cuvinte care denumesc:
- însuşiri, mărimi, forme, dimensiuni, culori (deci adjective);
- cantitatea şi ordinea obiectelor (numerale);
În activităţi de educaţie plastică, copiii trebuie să fie stimulaţi să descrie desenele sau picturile executate de ei, să motiveze alegerea culorilor, astfel se exersează deprinderile de comunicare verbală. Această verbalizare relevă totodată perceperea şi denumirea corectă a componentelor desenului realizat.
Cunoştinţele dobândite la activităţile de matematică pot fi utilizate în activităţile de educare a limbajului, de cunoaştere a mediului, de educaţie estetică sau de educaţie fizică. Cunoştinţele matematice îşi găsesc aplicare în jocurile de construcţie în care se utilizează figuri geometrice, beţişoare de diferite lungimi şi grosimi. Copiii trebuie să intuiască forma, mărimea, culoarea, trebuie să numere piesele necesare unei anume construcţii. Pentru crearea unei atmosfere relaxante şi plăcute, se pot utiliza la aceste activităţi chiar instrumente muzicale: copiii trebuie să bată în tobă, să apese clapele unui pian-jucărie de tot atâtea ori, câte silabe conţine un cuvânt, câte cuvinte conţine o propoziţie, etc.
În activităţile de cunoaștere a mediului, precum și în cele de dezvoltare a limbajului,  având ca formă de realizare  lectura după imagini se pot realiza corelaţii interdisciplinare prin următoarele sarcini didactice:
- gruparea elementelor unui tablou după criteriile stabilite;
- numărarea în ordine crescătoare sau descrescătoare a elementelor unei mulţimi (obiecte de îmbrăcăminte, fiinţe, animale, plante, etc,);
- numărarea culorilor, a formelor, a poziţiilor spaţiale ale unor obiecte, etc.
Învăţarea interdisciplinară este facilitată şi de alte metode didactice în afara jocului didactic: convorbirea, povestirea, problematizarea.
Convorbirea liberă, de exemplu, are largi posibilităţi interdisciplinare în activităţi cu tema: Anotimpurile (primăvara, toamna), animalele domestice etc. La prima temă se pot valorifica achiziţiile de la activităţile de observare, memorizare, povestire, educaţie plastică sau muzicală. Sarcinile didactice ce pot fi realizate de către copii sunt:
- sesizarea caracteristicilor primăverii/toamnei;
- interpretarea unor cântece legate de acestea;
- executarea unor mişcări ce redau fenomene ale naturii: vântul, ploaia, glasul animalelor, etc.
- prezentarea unor jocuri de copii legate de aceste teme;
- mimarea unor activităţi specifice anotimpului, animalelor;
- reproducerea unor poezii legate de temă.
În concluzie: activităţile interdisciplinare asigură transferul cunoştinţelor asimilate la situaţii noi, apropiate de viaţă, consolidează deprinderi motrice, facilitează efortul intelectual şi stimulează creativitatea copiilor.

Prof. Minciună Teodor Ionuț
GPP “Floare de Colț” Pitești
(Postat octombrie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top