Cunoaşterea unei limbi străine înseamnă pentru viitor o capacitate sporită de a comunica, înseamnă un acces mai larg la sursele de documentare şi e încărcată de o pregnantă valenţă educativă. Se facilitează astfel cunoaşterea reciprocă, înţelegerea, toleranţa, preţuirea diversităţii.
Învăţarea limbilor străine deschide numeroase oportunităţi către o carieră mai bună, şansa de a locui, lucra sau studia în altă ţară sau, pur şi simplu, de a călători. Limba vorbită devine parte integrantă a identităţii şi bagajului cultural al unei persoane. Cunoaşterea unei limbi străine contribuie la înţelegerea altor popoare şi culturi, este o modalitate de a combate xenofobia, rasismul şi intoleranţa. Cunoaşterea unei limbi străine este vitală pentru a te descurca în viaţă, deoarece limba este cel mai important mijloc de comunicare şi înţelegere cu semenii tăi.

În contextul societăţii moderne actuale, cunoaşterea unei limbi străine de circulaţie internaţională constituie o competenţă esenţială. A cunoaşte încă o limbă pe lângă cea nativă  este un avantaj în societatea de astăzi, iar a deveni bilingv este o performanţă. Am putea spune fără îndoială că a doua limbă de studiu în şcoala noastră este engleza.
Limba engleză nu „se învaţă” într-un an, însă cu cât primii paşi în această direcţie sunt făcuţi mai devreme, cu atât şansele de succes sunt mai mari. Limbajul reprezintă una din cele mai importante aptitudini pe care le achiziţionează elevii, acesta fiind totodată un element cheie în însuşirea unei bune educaţii în şcoală. Învăţarea limbii engleze presupune parcurgerea şi însuşirea a numeroase teme legate de gramatică, pronunţie şi vocabular, care pot deveni obositoare şi monotone şi pot înăbuşi entuziasmul şi spontaneitatea elevilor. Dacă însă aceste activităţi îmbracă forma unor jocuri sau activităţi creative, învăţarea devine mai uşoară, mai plăcută şi chiar mai eficientă. Predarea limbii engleze trebuie deci să se producă prin intermediul unor activităţi de joc, care să le trezească interesul şi să le capteze atenţia. Cele mai frecvente activităţi didactice ludice prin care se urmăreşte transmiterea unor cunoştinţe sub formă de joc implică realizarea de desene, analiză şi comentarea unor imagini sau secvenţe video, repetarea unor cântece etc. Dificultatea realizării acestor activităţi survine mai ales din faptul că, cel mai adesea, din lipsa de fonduri aceste resurse atât de necesare nu se regăsesc în şcoli. Activităţile au rolul de a plasa elevii în situaţii de comunicare similare celor din viaţa reală, stimulându-le astfel apetitul de a interacţiona verbal cu cei din jur şi totodată încrederea în sine. Predarea presupune prezentarea realităţii, oferind elevilor oportunitatea de a câştiga experienţă în practicarea diversă a unui domeniu.
Astfel,  pentru ca transmiterea de informaţii şi dobândirea de achiziţii lingvistice să se poată realiza în mod eficient, profesorul trebuie să ţină în permanenţă cont de trăsăturile specifice  elevilor  relevante pentru actul educativ şi să îşi construiască lecţia în aşa manieră încât să respecte nevoile acestor elevi.
Atâta timp cât profesorul are grijă să propună activităţi cât mai variate, bazate pe materiale didactice atractive, şi să sprijine elevii pe durata întregii ore în realizarea sarcinilor de lucru date, atunci obiectivele stabilite vor fi atinse, iar elevii vor acumula cunoştinţe noi, fiind astfel depăşite dificultăţile care pot apărea în procesul de predare a limbii engleze.
Majoritatea profesorilor folosesc o combinaţie de mai multe metode, luând ce e mai bun de la fiecare din ele şi adaptându-le în funcţie de nevoile şi particularităţile elevilor.
În procesul de învăţare a unei limbi străine profesorul are poate cel mai important rol pentru elevi. Cei mai mulţi apreciază profesionalismul, seriozitatea, punctualitatea şi, nu în ultimul rând, creativitatea profesorului. Metodele de predare şi învăţare ale limbii engleze se bazează pe comunicarea directă şi încurajarea elevilor să se exprime liber, fără teama de a greşi.

Bibliografie:
Harmer, J., The Practice of English Language Teaching, Longman, London, 1991
Lewis, M& Hill, J., Practical Techniques for Language Teaching, Hove: Language Teaching Publications, UK, 1992
Scrivener, J., Learning Teaching: A guidebook for English Language Teachers, Heinemann, Oxford, 1994
Bowen, T. & Marks, J., Inside Teaching. Options for English Language Teachers , Oxford, 1994.

Prof. limba engleză, Frumoasa Camelia-Ionela
Şcoala Gimnazială „Tudor Muşatescu”, Piteşti
(Postat martie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top