escorte Panciu ieftine matrimoniale Balan fete matrimoniale Sarmasu online barbati singuri matrimoniale Sannicolau Mare zona iulius mall curve lux Giurgiu videochat Oltenita raid Popesti-Leordeni matrimoniale anunturi erotice Berca dame matrimoniale crestine Vulcan publi24 Liesti femei ea pentru el Sarichioi escorte Vidra forum publi Deva dating Dragalina ofer sex Amara matrimoniale Slatina cu poza femei pentru barbati Petrila cuplu bi Vorona Teodoru sex oral Saveni curve din Focsani femei fete din Buruenesti anunturi curve fete Targu Jiu chat swinger Urziceni fetele din Stefanesti matrimoniale Salcea cuget liber publi24 escorte Costesti raid matrimoniale Scheia matrimoniale online Deva fete ieftine Chiajna matrimoniale Cernavoda publitim placere ro Barcanesti como gravar videos do youtube no mac gay young date night in Maastricht apple rastrea y} 4 x~p{}r }u

Termenul de inteligență a fost introdus în vocabularul curent și consacrat de către Cicero. Derivă din latinescul „inter-legere” și reunea doua sensuri: a discrimina și a lega, a pune împreună. Așadar, în accepție etimologică, inteligența ar fi capacitatea minții de a stabili legături, relații. Cunoașterea comună consideră inteligența ca fiind capacitatea de adaptare la mediu, de a găsi soluții în situații inedite, deci instrument al reușitei.

În cazul omului nu este vorba numai de adaptare, ci și de transformarea, modificarea mediului. Adaptare = acomodare + asimilare (J. Piaget). În accepția a numeroși gânditori, inteligența este instrument al cunoașterii, al abstractizării și combinării (sintezei). Sub aspect procesual, ea înglobează toate procesele psihice de cunoaștere, deși referința cea mai frecventă pare a fi gândirea. Emoțiile sunt procese afective complexe, de scurtă durată, care dispun de un nivel ridicat de conștientizare a obiectului sau a activității, sunt intense și au caracter situativ, adică depind de acțiunea nemijlocită a situației emoționale. Emoțiile reflectă modul în care un eveniment, un fenomen, o situație sau un obiect influențează realizarea aspirațiilor, intereselor, convingerilor sau trebuințelor biologice ale unui individ. Termenul „inteligență emoțională” a fost formulat pentru prima dată într-o teză de doctorat, în S.U.A., în 1985. Wayne Leon Payne considera că inteligența emoțională este o abilitate care implică o relaționare creativă cu stările de teamă, durere și dorință. Studiile privind inteligența emoțională sunt relativ recente, ele debutând în jurul anului 1990. S-au conturat trei mari direcții în definirea inteligenței emoționale, reprezentate de: 1. John D. Mayer și Peter Salovey; 2. Reuven Bar-On; 3. Daniel Goleman.
Mayer și Salovey (1990, 1993) consideră că inteligența emoțională implică: a) abilitatea de a percepe cât mai corect emoțiile și de a le exprima;  b) abilitatea de a accede sau a genera sentimente atunci când ele facilitează gândirea;  c) abilitatea de a cunoaște și înțelege emoțiile și de a le regulariza pentru a promova dezvoltarea emoțională și intelectuală. Prin această definiție, cei doi autori au vrut să evidențieze intercondiționările pozitive între emoție și gândire.
În cadrul celei de-a doua versiuni de tratare a inteligenței emoționale se află studiile, realizate de-a lungul a 25 de ani, de Reuven Bar-On. În 1992, Reuven Bar-On, doctor la Universitatea din Tel Aviv, a stabilit și el componentele inteligenței emoționale pe care le grupează în felul următor:
# Aspectul intrapersonal;
# Conștientizarea propriilor emoții – abilitatea de a recunoaște propriile sentiment;
# Optimism (asertivitate) – abilitatea de a apăra ceea ce este bine și disponibilitatea de exprimare a gândurilor, a credințelor, a sentimentelor, dar nu într-o manieră distructivă;
# Respect – considerație pentru propria persoană – abilitatea de a respecta și accepta ce este (la bază) bun;
# Autorealizare – abilitatea de a realiza propriile capacități potențiale, capacitatea de a începe să te implici în căutarea unor scopuri, țeluri care au o anumită semnificație și un anumit înțeles pentru tine.

Bibliografie:
Goleman, D., Inteligența emoțională, Editura Curtea Veche, București, 2008.

Prof. Topliceanu Amalia
Liceul Teoretic „Ion Cantacuzino” Pitești
(Postat februarie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top