escorte Panciu ieftine matrimoniale Balan fete matrimoniale Sarmasu online barbati singuri matrimoniale Sannicolau Mare zona iulius mall curve lux Giurgiu videochat Oltenita raid Popesti-Leordeni matrimoniale anunturi erotice Berca dame matrimoniale crestine Vulcan publi24 Liesti femei ea pentru el Sarichioi escorte Vidra forum publi Deva dating Dragalina ofer sex Amara matrimoniale Slatina cu poza femei pentru barbati Petrila cuplu bi Vorona Teodoru sex oral Saveni curve din Focsani femei fete din Buruenesti anunturi curve fete Targu Jiu chat swinger Urziceni fetele din Stefanesti matrimoniale Salcea cuget liber publi24 escorte Costesti raid matrimoniale Scheia matrimoniale online Deva fete ieftine Chiajna matrimoniale Cernavoda publitim placere ro Barcanesti como gravar videos do youtube no mac gay young date night in Maastricht apple rastrea y} 4 x~p{}r }u

În învățământul preșcolar studiul lexical merită o atenție deosebită față de cea acordată până în momentul de față, din mai multe motive: bogăția limbii române este determinată în special de bogăția și de diversitatea vocabularului ei, respectiv modificările și spectaculoasele progrese ale științei contemporane, care se oglindesc în vocabular, considerat ca fiind componenta limbii cea mai instabilă și mai deschisă influențelor din afară.

Legătura strânsă dintre istoria lexicului și istoria societății este atât de evidentă, încât principalul lingvist francez al primelor decenii din secolul al XX-lea Antoine Meillet se considera îndreptățit să afirme că "orice vocabular exprimă, de fapt, o civilizație".(cf. Hristea, Th.,1984) De aici rezultă nevoia de a-l aprofunda cât mai temeinic, ori de câte ori este posibil.
Puterea de expresie a limbii constă în însăşi bogăţia vocabularului de care dispune. Limba română are la dispoziție un vocabular pe cât de bogat, pe atât de variat, capabil să manifeste cele mai fine idei şi deosebite stări morale.
La vârsta preșcolară, copilul deține în linii mari regulile gramaticale ale limbii materne însă îmbogățirea cu noi cuvinte și utilizarea lor corectă reprezintă o doleanță necesară pe tot parcursul vieții. Este remarcabil rolul grădiniței, care vine în sprijinul copiilor, prin fixarea unui vocabular cât mai dezvoltat, pentru a putea vorbi liber, coerent, expresiv, corect din punct de vedere gramatical.
Pe parcursul anilor de grădiniță, datorită activităților desfășurate cu ajutorul comunicării, are loc însușirea diferitelor caracteristici ale limbii (nivelul fonetic, lexical – semantic, structura gramaticală), astfel copiii își dezvoltă noi conținuturi ale limbajului care prinde contur trainic.
La intrarea în grădiniță copilul în vârstă de trei ani are un limbaj cu caracter situativ care se exprimă prin dialog. Sensul cuvintelor și propozițiilor depind de situațiile concrete, iar vorbirea este întregită de gesturi. La această vârsta raportul gândire-vorbire este surprinzător. De multe ori copilul nu este în stare să explice acțiunile pe care le face pe plan practic, uneori execută anumite sarcini pe care nu le poate repeta, alteori, de dragul sonorității noțiunilor, preia din jur cuvinte cărora nu le cunoaște sensul și le folosește formând expresii fără să înțeleagă legătura pe care ele o redau.
La această vârstă limbajul este compus din propoziții scurte, predomină repetiţiile, exclamațiile, onomatopeele, interjecțiile. Este foarte bine cunoscută și dificultatea pe care preșcolarul o întâlnește în pronunțarea corectă a cuvintelor vocabularului limbii române.
Dezvoltarea și nuanțarea vocabularului preșcolarilor poate fi realizată printr-o serie de idei, metode și activități de tip preșcolar, materializate în instrumente de lucru pentru dezvoltarea vorbirii copiilor, pentru implicarea lor în activități cu caracter complex, pentru a le dezvolta nevoia de a se exprima liber prin cel mai sigur mod - limbajul verbal.
Munca privind vocabularul nu trebuie considerată finalizată odată cu explicarea și înțelegerea cuvintelor necunoscute, ci trebuie prelungită până când acestea sunt incluse în vocabularul copiilor, până când aceștia le folosesc așa cum trebuie în vorbire.
Copilul îşi îmbogăţeşte treptat vocabularul, formându-şi deprinderea de a se exprima corect gramatical, de a despărţi cuvintele în silabe, de a-şi forma achiziţia lingvistică. Modul de exprimare a unui preșcolar reflectă pregătirea sa intelectuală. Prin studiul vocabularului limbii române se urmăreşte, aşadar, ca principal obiectiv, pregătirea copilului pentru interacţiunea şi socializarea cu cei din jur, fără teama că vor folosi expresii sau cuvinte nepotrivite.
Consider că prin mijloacele și metodele de realizare a activităților de fixarea vocabularului (povestirea, repovestirea, memorizarea, lectura pe bază de imagini) se poate ajunge la dezvoltarea, nuanțarea și activizarea vocabularului, atât de necesare în viață.
Obiectivul fundamental al educaţiei limbajului în învăţământul preşcolar îl reprezintă formarea la copii a deprinderilor de comunicare orală corectă, coerentă şi expresivă din punct de vedere fonetic, lexical şi gramatical. Toate demersurile grandioase sau modeste la care participăm în viaţa de zi cu zi, au loc sub constelaţia dorinţei noastre de a crea copiilor noştri o viaţă mai bună, mai fericită, mai bogată.    
„Nimic din ceea ce făureşte omul în umila sa existenţă pe acest pământ, nu se ridică atâta la sublim, la creaţie, dăruire de sine, jertfă şi împlinire pe cât este creşterea, educarea şi dezvoltarea copiilor – cea mai deplină şi sensibilă bucurie a vieţii.” (Virgiliu Radulianin, Conferinţa UNICEF)

Bibliografie
# Hobjilă A., 2008, Elemente de didactică a activităților de educare a limbajului (etapa
preșcolarității), Iași, Editura Institutul European
# Hristea, Th., 1984, Sinteze de limba română, ediţia a II-a, Bucureşti, Ed. Albatros.
# Mitu F., Antonovici, Ş., 2005, Metodica activităților de educare a limbajului în învățământul preșcolar Ediția a II-a, revizuită, București, Editura Humanitas Educațional.
# Zugun, P., 2000, Lexicologia limbii romane: Prelegeri, Iași, Editura Tehnopress.

Prof. înv. preșc. Voicu Elena - Eleonora
GPP „Rază de Soare” Pitești
(Postat februarie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top