escorte Panciu ieftine matrimoniale Balan fete matrimoniale Sarmasu online barbati singuri matrimoniale Sannicolau Mare zona iulius mall curve lux Giurgiu videochat Oltenita raid Popesti-Leordeni matrimoniale anunturi erotice Berca dame matrimoniale crestine Vulcan publi24 Liesti femei ea pentru el Sarichioi escorte Vidra forum publi Deva dating Dragalina ofer sex Amara matrimoniale Slatina cu poza femei pentru barbati Petrila cuplu bi Vorona Teodoru sex oral Saveni curve din Focsani femei fete din Buruenesti anunturi curve fete Targu Jiu chat swinger Urziceni fetele din Stefanesti matrimoniale Salcea cuget liber publi24 escorte Costesti raid matrimoniale Scheia matrimoniale online Deva fete ieftine Chiajna matrimoniale Cernavoda publitim placere ro Barcanesti como gravar videos do youtube no mac gay young date night in Maastricht apple rastrea y} 4 x~p{}r }u

Gândirea laterală semnifică un mod de a gândi care urmăreşte schimbări în percepţii, concepte şi idei prin utilizarea unor instrumente specifice. Gândirea creativă este o deprindere mentală pe care oricine poate să o achiziţioneze - dacă îşi doreşte. Instrumentele gândirii laterale pot fi învăţate, exersate şi folosite într-o manieră deliberată.

Este foarte dificil să fii creativ cu obiceiurile si metodele de gândire tradiţionale. Gândirea laterală nu este altceva decât abilitatea de a gândi creativ, și de a ieși în mod degajat din “zona de confort”, concept care se poate referi atât la rezolvarea ingenioasă a problemelor personale, cât și a celor legate de inspirație, imaginație sau propria afacere și abordarea subiectelor dintr-o perspectivă neașteptată. Gândirea laterală presupune renunțarea la limite de orice fel, îndepărtarea modului de gândire tradițional, și eliminarea prejudecăților din minte.
Gândirea laterală este strâns legată de intuiţie, creativitate şi dispoziţie, toate au aceeaşi bază, însă gândirea laterală este un proces deliberat. Este un mod de folosire a minţii, ca şi gândirea logică, dar de alt tip.
În vreme ce creativitatea se rezumă la descrierea unui rezultat, gândirea laterală este descrierea unui proces. Un rezultat poate fi doar admirat şi consacrat, pe când un proces poate fi învăţat pentru a fi folosit. În jurul creativităţii s-a creat o anumită mistică a talentului şi a intangibilului. Această perspectivă poate fi explicată în lumea artei, unde creativitatea implică sensibilitate artistic şi rezonanţă emoţională, darul expresivităţii. Dar viziunea în cauză îşi pierde justificarea în afara lumii artistice. Creativitatea a început să fie apreciată din ce în ce mai mult ca element esenţial al schimbării şi al progresului, evoluţiei. A ajuns chiar să fie mai preţuită decât cunoaşterea sau tehnica, deoarece acestea au reuşit să fie uşor accesibile oricui. Pentru a ajunge să folosim creativitatea, e nevoie să o detaşăm de această aură mistică şi să o privim ca pe o modalitate de a ne folosi mintea. În aceasta constă gândirea laterală. Creativitatea este o abilitate nu un talent. A avea o idee creativă nu este acelaşi lucru cu a avea o idee diferită, ceea ce o face pe prima să fie aplicabilă este eficienţa. Spre exemplu ideea de a face o uşă nouă, şi anume una triunghiulară nu este deloc creativă ci doar diferită, ea neavând o eficienţă mai mare decât o ușă dreptunghiulară.
Gândirea laterală este foarte diferită de gândirea verticală sau logică, cea tradiţională. În gândirea verticală, înaintăm prin paşi secvenţiali, ce trebuie să aibă fiecare justificare, un exemplu este matematica. Când gândim lateral,  obiectivul gândirii nu este corectitudinea ci eficienţa. E adevărat, pentru a gândi eficient trebuie să gândim corect. A gândi corect înseamnă a avea dreptate mereu. A gândi eficient înseamnă a avea dreptate doar în final. Gândirea verticală sau logica presupune existenţa corectitudinii pe parcursul întregului demers, ea face o selecţie prin excludere, negaţia este instrumentul folosit pentru a exclude. Gândirea laterală ne permite să facem erori pe parcurs, dar în final trebuie să avem totuşi dreptate.
Gândirea laterală se axează  pe restructurarea acestor modele (intuiţia) şi determinarea unor modele noi (creativitatea). Gândirea laterală şi cea verticală sunt complementare. Este necesară exersarea amândurora şi totuşi în educaţie, accentul a fost pus întotdeauna în mod exclusiv pe gândirea verticală.
Copilul  preşcolar  este  prin  natura  sa  creativ  datorită  imensei  sale  curiozităţi,  a  freamătului permanent  pentru  a  cunoaşte  tot  ceea  ce  se  petrece  în  jurul  său. În  perioada  preşcolară  imaginaţia  se exprimă viu prin tot ceea ce face copilul la grădiniţă la toate activităţile.
Stimularea potenţialului creativ al preşcolarilor impune utilizarea unor strategii euristice  care  implică  preşcolarul  în  activitatea  de  descoperire,  de  rezolvare  de probleme, de  investigare a realităţii şi strategiile creative  care pun  accentul pe gândire laterală, spontaneitate, originalitate.
Dintre metodele bazate pe acţiunea fictivă,  jocul ocupă un rol important în strategia de educare a creativităţii. Preşcolarii creativi se diferenţiază de  restul grupului prin diferite comportamente specifice. Foarte curioşi, vin  cu soluţii neobişnuite, cu idei originale, au iniţiativă şi au un spirit de  observaţie foarte dezvoltat, pun întrebări adecvate, fac conexiuni între elemente aparent fără nici o legătură, explorează noi posibilităţi,  manipulează, controlează simultan mai multe idei, învaţă rapid şi uşor, au o memorie bună, imaginaţie vie, vocabular vast.
Metodele interactive sunt foarte eficiente în dezvoltarea creativităţii şi stimularea învăţării de lungă durată, cât şi a gândirii laterale. Dăm ca exemplu o activitate de educare a limbajului în care am folosit metoda celor şase pălării gânditoare, unde copiii au avut posibilitatea să îşi exprime ideile originale şi să dea dovadă de spirit de observaţie.
Metoda celor  șase pălării gânditoare ,,Scufța Roșie” - Povestirea copiilor
Cele şase pălării întruchipează şase posibilităţi de procesare a datelor. Schimbarea pălăriei îţi oferă eliberarea faţă de stilul convenţional de tratare a problemelor şi îţi permite cât mai multe informaţii variate privind o situaţie concretă. Este o tehnică interactivă, de stimulare a creativităţii participanţilor care se bazează  pe interpretarea  de roluri în funcţie de pălăria aleasă. Gândește în  conformitate cu pălăria pe care o porți. Această metodă a fost creată de Eduard  de Bono.
Pălăria albă - povesteşte pe scurt textul poveştii.
Pălăria albastră - este  responsabilă cu  controlul discuţiilor, o caracterizează pe Scufița Roșie în contradicţie cu lupul - veselă, prietenoasă, bună la suflet, în timp ce lupul este rău, lacom, șiret, preocupat să pară sensibil la situaţie. Este pălăria  responsabilă cu  controlul discuţiilor.
Pălăria roșie - oferă emoție față de evenimente, arată cum Scufita işi iubea mama și bunica, își exprima compasiunea față de  bunica, bucuria  pentru vânător și  supărarea față de lup.
Pălăria neagră - este negativistă, critică atitudinea Scufiței  care trebuie să asculte sfaturile  mamei,  trebuia să ajungă  repede la bunica bolnavă.   
Pălăria verde - este creativă, acordă variante Scufiței - dacă dorea să ofere flori bunicii trebuia să-i ceară mamei să-i cumpere un buchet de flori, dacă dorea să culeagă flori, trebuia să ceară mamei să o însoțească. Gândirea laterală este specifică acestui tip de pălărie.
Pălăria galbenă -  este simbolul gândirii pozitive și constructive, găsește alt final textului. Scufița putea să refuze să meargă la bunica știind că trece prin pădure, nu ascultă de lup, lupul îi arăta drumul cel mai scurt spre bunica, lupul o ajuta să culeagă flori bunicii, efortul aduce beneficii.

Bibliografie: https://www.scribd.com/document/336914829/Instrumente-Pentru-Dezvoltarea-Gandirii-Laterale-La-Copilul-Prescolar

Prof. înv. preşc.: Pisculungeanu Mariana
Prof. înv. preşc.: Răboj Felicia
G.P.P. „Castelul Fermecat” - Piteşti
(Postat februarie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top