escorte Panciu ieftine matrimoniale Balan fete matrimoniale Sarmasu online barbati singuri matrimoniale Sannicolau Mare zona iulius mall curve lux Giurgiu videochat Oltenita raid Popesti-Leordeni matrimoniale anunturi erotice Berca dame matrimoniale crestine Vulcan publi24 Liesti femei ea pentru el Sarichioi escorte Vidra forum publi Deva dating Dragalina ofer sex Amara matrimoniale Slatina cu poza femei pentru barbati Petrila cuplu bi Vorona Teodoru sex oral Saveni curve din Focsani femei fete din Buruenesti anunturi curve fete Targu Jiu chat swinger Urziceni fetele din Stefanesti matrimoniale Salcea cuget liber publi24 escorte Costesti raid matrimoniale Scheia matrimoniale online Deva fete ieftine Chiajna matrimoniale Cernavoda publitim placere ro Barcanesti como gravar videos do youtube no mac gay young date night in Maastricht apple rastrea y} 4 x~p{}r }u

Programul educaţional alternativ “Step by Step”, denumit iniţial „Head Start”, a fost  lansat în ţara noastră în anul 1994 de către Fundaţia Sörös pentru o Societate Deschisă, după modelul introdus în Statele Unite ale Americii în anii ‘60. Din anul 1995, programul a luat numele de „Step by Step” și este cunoscut ca un program educațional de reformă.

Această alternativă creează temelia atitudinilor, cunoștințelor și deprinderilor de care copiii vor avea nevoie în rapida schimbare a timpurilor viitoare. Programul „Step by Step”  promovează educaţia centrată pe nevoile şi interesele copilului, cultivă respectul pentru valorile umanităţii, pentru drepturile fundamentale ale omului, pentru diversitatea tradiţiilor culturale, învăţarea organizată în centre de activitate, implicarea familiei şi a comunităţii în educaţia copiilor, respectarea şi aprecierea diversităţii umane. Procesul de învăţare este văzut ca o spirală care se extinde continuu şi se amplifică. Se pune accent pe învăţarea în profunzime, pe a învăţa să înveţi şi a înţelege rostul pentru viaţă a ceea ce înveţi. Munca individuală reprezintă un aspect important al programului „Step by Step”, deoarece copilul învaţă astfel să îşi asume alegerile, să lucreze independent, învăţând să fie responsabil, pregătindu-se de fapt pentru viitor.
Predarea este orientată în funcţie de necesităţile copilului, care iniţiază învăţarea, alege activitatea şi materialele cu care va lucra.
Grădinița cu Program Prelungit „Floare de Colț” Pitești implementează această alternativă educațională din anul 1999, când s-a început cu o grupă de preșcolari, ajungându-se în anul 2008 ca toate grupele să funcționeze în această alternativă educațională de succes.
La nivelul fiecărei grupe sunt amenajate:
● un panou special pentru anunţarea aniversărilor şi marcarea sărbătoriţilor;
● un spaţiu în care se afişează regulile după care funcţionează fiecare grupă în parte, stabilite de preșcolari, sub îndrumarea educatoarelor la fiecare început de an şcolar şi îmbogăţite sau modificate pe parcursul anului, în funcţie de nevoile grupei;
● un centru tematic în care sunt puse la dispoziţia copiilor materiale specifice temei (zilnice sau săptămânale) abordate;
● un spaţiu larg, în care se realizează ”Întâlnirea de dimineaţă”, în care scăunelele sau pernuțele pot fi aranjate în semicerc. Spaţiul este personalizat de „Calendarul naturii”, care îi ajută pe copii să discute despre aspecte legate de trecerea timpului, despre starea vremii sau despre evenimente de interes pentru întregul grup. În cadrul ”Întâlnirii de dimineață”, întâlnim și ”Scaunul autorului” care se diferenţiază de celelalte scaune din clasă prin mărime, culoare sau prin simbolurile care îl împodobesc. Scaunul autorului oferă copilului aşezat pe el posibilitatea de a expune în faţa colegilor opiniile şi ideile personale, de a povesti experienţe. Scaunul autorului îi conferă preșcolarului o poziţie specială în faţa colegilor, încurajându¬-l să se exprime liber. Învăţarea este organizată pe centre de activitate, zone delimitate ale grupei care reflectă interesele şi nevoile copiilor: centrul de alfabetizare, centrul de manipulative,  centrul ştiinţă, centrul artă, centrul construcţii, centrul joc de rol, centrul nisip şi apă. În cadrul centrelor de studiu copiii îşi pot desfăşura activitatea individual sau în grupuri mici sub îndrumarea unui cadru didactic
Centrul Alfabetizare: este spaţiul special destinat activităţilor de educarea limbajului, citire şi scriere, care de obicei este organizat într-o zonă unde lumina naturală pătrunde cu uşurinţă. Centrul este dotat cu o bibliotecă, masă şi scăunele şi aici copiii  pot găsi cărţi cu poveşti şi ilustraţii, poveşti audio, reviste şi ziare. În acest spaţiu copiii dobândesc deprinderi comunicaţionale, îşi descoperă interesul pentru anumite subiecte, pe măsură ce îşi însuşesc scrisul şi cititul în ritmul propriu şi îşi dezvoltă creativitatea şi abilităţile de exprimare orală şi scrisă.
Centrul Știință: este spaţiul în care preșcolarii fac experimente şi descoperiri, sunt încurajaţi să utilizeze instrumente specifice, de cercetare: binoclu, microscop, lupă, cântare şi instrumente de măsurat; materiale din natură ș.a. Activitatea din centrul de ştiinţe poate fi desfăşurată şi în aer liber, acolo unde preșcolarii pot observa direct anumite fenomene, procese, relaţii, pot înregistra rezultatele şi  pot fotografia sau filma plante, animale etc.
Centrul Manipulativ: este destinat dezvoltării capacităţii de percepţie şi a motricităţii fine, precum şi cultivării aptitudinilor matematice, este amplasat într-o zonă liniştită a grupei; dispune de rafturi cu materiale care încurajează dezvoltarea gândirii matematice şi însuşirea conceptelor matematice: număratul, sortarea, clasificarea, operaţiile matematice, măsurarea, tiparele şi modelele repetabile. O gamă largă de materiale vine în întâmpinarea nevoilor celor mici: puzzle-¬uri, jocuri de tip domino, lotto, piese lego, tăbliţe magnetice cu cifre şi forme geometrice.
Centrul Construcții: este o zonă dotată cu materiale şi instrumente de construcţie, în care copiii îşi folosesc imaginaţia şi creativitatea în realizarea unor construcţii care reproduc la scară mică lumea reală. Este o zonă activă şi distractivă a clasei, situată la distanţă de celelalte centre, astfel încât să nu împiedice buna desfăşurare a celorlalte activităţi. Ca urmare a activităţilor distractive desfăşurate în acest centru, preșcolarii îşi dezvoltă abilităţile motrice, coordonarea „ochi-mână”, abilităţile de comunicare, aptitudinile sociale
Centrul Joc de rol: este un spaţiu în care copiii pot să îşi desfăşoare activitatea în mod spontan, creând sau recreând scene din viaţa cotidiană sau din poveştile preferate, învăţând să îşi exprime nevoile şi dorinţele. Activitatea din centrul de joc de rol îi ajută pe copii să îşi dezvolte abilităţile de socializare şi de stabilire de relaţii interumane prin imitarea unor modele din cadrul familiei, grupului de prieteni sau chiar din poveşti. De exemplu la acest centru copiii se pot juca ”De-a bucătarii”, ”La florărie”, ”Preparate pentru iarnă” etc.
Centrul Artă: are în organizare rafturi pe care stau aşezate materiale pentru activităţile plastice: creioane colorate, carioci, foarfece, vopsea şi pensule de diferite forme şi dimensiuni, plastilină, hârtie cu diferite texturi, lipici şi materiale reciclabile care vor fi folosite în realizarea unor lucrări originale. În acest centru copiii îşi dezvoltă motricitatea fină prin activităţile de modelaj, tăiere, lipire, rupere, reuşind în acelaşi timp să îşi dezvolte capacitatea de a răspunde din punct de vedere emoţional la experienţe cotidiene şi să înveţe să aprecieze frumosul şi arta.
Centrul Nisip și apă: este unul dintre spaţiile preferate ale copiilor. Acest spaţiu este destinat experimentelor şi construcţiilor, iar materialele sunt variate: nisip, coloranţi alimentari, pâlnii, tuburi de plastic, jucării plutitoare, recipiente specifice jocului în nisip.
Programul „Step by Step” aplică acelaşi curriculum naţional ca cel din grădiniţele publice de stat. Specific grupelor „Step by Step” este mobilierul mobil,  cu scăunele de jur împrejur, ceea ce permite aranjarea cu uşurinţă a acestora şi dispunerea lor după cum sunt activităţile specifice din cadrul centrelor de interes. Desfășurarea unei zile în alternativa „Step by Step”: primirea copiilor, activitățile liber alese din prima parte a zilei, micul dejun, întâlnirea de dimineața (salutul, prezenta, calendarul naturii, scaunul autorului, noutatea zilei), activitățile pe domenii experiențiale, activitățile liber alese, activități de dezvoltare personală, servirea mesei de prânz, somnul, activități pe domenii experiențiale și activități liber alese, plecarea copiilor acasă.
Putem concluziona în privința avantajelor aplicabilității acestui sistem că rolul educatorului este doar unul coordonator. În cea mai mare parte, educatorul este doar un observator atent care dirijează și coordonează activitățile preșcolarilor.

Director, Prof. Teodor Minciună
Prof. Diana Păduraru
G.P.P. „Floare de Colț” Pitești
(Postat februarie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top