24Calculatorul a devenit în ultimii ani un obiect prezent în aproape toate casele și instituțiile din România.
Tot mai mulţi părinţi îşi lasă copiii să folosească computerul încă de la vârste fragede. Calculatorul, tableta sau telefonul devin astfel un prieten de nedespărțit al copilului, un substitut al prietenilor reali.

Părinții preferă să lase copilul în fața calculatorului,  folosindu-l deseori pe post de „baby-sitter”, pentru a putea rezolva anumite probleme . Consideră astfel, în mod greșit, că nu se poate întâmpla nimic rău în tot acest timp iar copilul lor este în siguranță. Acesta nu este, fără îndoială, un lucru rău, dar poate deveni în măsura în care adulții uită că un copil trebuie să aibă și alte preocupări și că poate deveni ușor o victimă a persoanelor rău intenționate.
Calculatorul ajunge să fie utilizat în detrimentul altor activităţi, prea mult şi neglijând obligaţiile zilnice până la a avea repercusiuni asupra rezultatelor şcolare, de exemplu, asupra hrănirii adecvate și la timp, sau afectarea perioadei de odihnă obişnuită şi necesară pentru o viață normală și echilibrată. Prea mult timp petrecut în lumea virtuală poate avea efect asupra percepției lumii reale, acesta devenind mult mai plictisitoare și lipsită de interes. Evenimentele care se desfășoară în această lume virtuală depășesc cu mult realitatea și uneori chiar imaginația copiilor. Pot experimenta astfel lucruri care le sunt interzise în viața reală sau la care nu au acces în mod normal. Jocurile agresive pot conduce la comportamente deviante la revenirea copilului în colectivitate. Eliminarea totală accesării jocurilor violente și a vizionării unor site-uri în care agresivitatea este exprimată prin violenţă nu va fi posibilă, însă, dacă vom media formarea şi învăţarea unor valori şi principii, pornind de la diferenţele dintre bine şi rău, corect şi incorect, permis şi nepermis, precum şi înţelegerea consecinţelor faptelor oricare ar fi ele, atunci efectele negative ale contactului cu agresivitatea în filme, programe sau jocuri sunt evitate. Mai mult, copilul va avea şi o imagine despre ceea ce îl învaţă părintele. Evident, nu trebuie încurajat şi lăsat liber să acceseze orice, controlul parental dar şi însoţirea şi ghidarea înţelegerii adecvate a mesajelor şi imaginilor este ceea ce trebuie să ne preocupe.
Prin urmare, totul trebuie făcut cu măsură şi control. Atenţia din partea părinţilor şi cunoaşterea copilului sunt ingrediente absolut necesare. Părinţii trebuie să monitorizeze atent activitatea copilului la calculator, în condiţiile în care aceștia riscă să fie bombardaţi cu informaţii pe care nu le pot asimila la vârste fragede sau le pot asimila într-un mod care să le facă mai mult rău decât bine.
Specialiştii sunt de părere că accesul trebuie să fie limitat la o oră pe zi pentru copiii de până la 12 ani şi la două ore pe zi pentru cei ceva mai mari. Este aproape imposibil să interzici copiilor accesul la noile tehnologii. Se vor simți excluși din discuțiile colegilor, și astfel marginalizați.
Utilizat însă sub supraveghere și îndrumare, la vârsta potrivită, calculatorul poate deveni un mijloc de educație și de dezvoltare a personalității copilului.

Prof. Penescu Lidia Georgeta
Liceul Teoretic „Ion Barbu” Pitești
(Postat ianuarie 2018)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top