03O prezentare PowerPoint este alcătuită dintr-un set de diapozitive dispuse liniar, prin intermediul cărora sunt transmise diferite informații, ce pot fi însoțite de imagini sau scurt-metraje, cu sau fără fond muzical tranziții animate etc. Nu vom insista asupra detaliilor tehnice de realizare, acestea țin de domeniul tehnologiei informațiilor, ci asupra condițiilor pe care acestea trebuie să le îndeplinească pentru a putea fi utilizate eficient în lecție.


Lungimea unei prezentări nu trebuie să depășească 10-11 diapozitive (slid-uri), pentru că astfel se produce plictisul și elevii nu mai țin minte ce a fost prezentat la început.
Imaginile sau pozele trebuie să îndeplinească mai multe cerințe:
# Claritate, pentru a fi ușor de înțeles.
# Dimensiunea (lungime, lățime) trebuie să fie proporțională cu cea a diapozitivului sau a suportului utilizat pentru afișare (ecran-videoproiector, monitor tv etc). Aceasta se obține trăgând de colțurile imaginii pentru a o redimensiona.
# Titlul/denumirea imaginilor utilizate trebuie scris astfel încât să fie ușor vizibil. De regulă imaginile sunt denumite sau numerotate atunci când de diapozitiv nu există text explicativ sau textul nu are o legătură strictă cu imaginea (ex. Imaginea reprezintă un oraș american și textul se referă la evoluția în timp și spațiu a acestora). # Culoarea trebuie să fie în concordanță cu fundalul pe care se aplică.
# Copyright-ul imaginilor preluate de pe internet este obligatoriu.
Informația scrisă (TEXTUL), trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:
# Dimensiunea, caracterelor trebuie să fie suficient de mare pentru a putea fi ușor de citit din spatele claselor cu dimensiuni mari.
# Dispunerea pe suprafața diapozitivului, se poate realiza peste imagine sau lângă aceasta. Dacă se optează pentru prima variantă trebuie obligatoriu să se ia în calcul faptul că poza va constituii fundalul (background-ul), textului, iar între cele două elemente este necesar să existe un contrast foarte bun care să permită citirea ușoară a textului și înțelegerea-dacă este nevoie-a imaginii. Dacă se optează pentru cea de a doua variantă, fundalul diapozitivului trebuie să ofere contrastul necesar pentru înțelegerea textului. Există și cea de a treia posibilitate, aceea de a combina variantele descrise mai sus.
# Culoarea, se impune a fi aleasă cu grijă, astfel încât să ușureze parcurgerea informației, să se asorteze cu fundalul (culori închise pe fundal deschis și invers).
# Lungimea textului, trebuie să fie proporțională cu vârsta cititorului.
# Complexitatea textului va corespunde vârstei grupului căruia i-se prezintă tema. Considerăm că textul nu trebuie să depășească 5-6 rânduri, chiar și în cazul definițiilor.
Animațiile au scopul de a crea efecte vizuale care să  dezvolte privitorului o atitudine pozitivă și să îndrepte atenția acestuia spre anumite aspecte. Cerințele metodologice sunt următoarele:
# Să ușureze, percepția mesajului, nu să o îngreuneze.
# Viteza de derulare să fie medie, chiar rapidă, spre a nu se pierde timp prețios.
# Citirea lejeră, fără grabă a textului, spre a fi înțeles mesajul.
Noi optăm pentru animații și tranzituri între diapozitive ce se derulează la acțiunea cu mouse-ul și nu pentru varianta automată (secunde), care este greu de corelat cu viteza de citire sau de explicare a anumitor aspecte ce sunt evidențiate în imaginile prezentate, pentru că astfel nu se continuă explicația în timp ce pe monitor apare slide-ul următor, ce poate avea altă idee, temă.
Animațiile haioase pot fi utilizate în funcție de tema aleasă, de vârsta auditoriului și poziționate corespunzător, pentru a nu crea o notă discordantă.
Sunetul, reprezintă o altă modalitate de a atrage atenția și de a sensibiliza audiența. Din punct de vedere metodic cele mai importante cerințe sunt următoarele:
# Intensitatea acestuia trebuie să fie redusă (sunet în surdină), astfel încât să nu acopere explicațiile ce pot fi prezentate oral.
# Tema coloanei sonore trebuie să fie în concordanță cu tematica prezentării.
# Lungimea coloanei sonore trebuie să acopere, în întregime, toate diapozitivele prezentării cu scopul realizării unui ambient plăcut.
Dimensiunea prezentării, în mod obligatoriu nu trebuie să depășească 3-5 mb, pentru că există riscul de a utiliza un calculator care nu are o putere mare de procesare și astfel se pierde timp prețios până se încarcă aceasta. Obținerea acestui deziderat se realizează prin utilizarea a mai multe tehnici, procedee și soft-uri dedicate acestei operații. Trebuie amintit faptul că unele prezentări pot fi publicate pe diferite servere și aici sunt impuse de către administratori diferite cerințe care, la rândul lor, trebuie respectate cu privire și la dimensiunea imaginilor.
Chenare care să delimiteze imaginile sau textul. Utilizarea lor trebuie făcută astfel încât aspectul grafic să fie îmbunătățit.
Viteza de derulare a diapozitivelor sau a efectelor animate trebuie corelată foarte atent cu vârsta celor cărora li-se adresează. În același timp trebuie avut în vedere aceste efecte vizuale atrag atenția, deci se impune ca atunci când trebuie parcurs un text (animat sau nu) sau sunt precizate informații (oral), să nu existe animații sau tranzite care să distragă atenția. Derularea ori trecerea de la un slid la altul se va realiza numai după ce este primită confirmarea că se poate merge mai departe. În cazul prezentărilor de tip ”show” (extensie-pps), dacă tranzitul este automat trebuie știut cât timp este necesar ca informația să fie expusă clar și în totalitate. Și apoi poate fi setat timpul de derulare.
Începutul prezentării se realizează pe un singur slide și aici vor fi trecute titlul, autorul, coordonatorul dacă este nevoie. Textul trebuie să fie de mari dimensiuni și să respecte cerințele enunțate mai sus.
Finalul materialului poate cuprinde o scurtă bibliografie selectivă, în cazul informațiilor sau a imaginilor preluate de pe internet se trece obligatoriu sursa acestora (site-ul). Pe ultimul diapozitiv se pot adresa asistenței mulțumiri pentru atenția acordată. Acestea  pot fi însoțite și de mici animații haioase.

Bibliografie selectivă
Ilinca, Nicolae, (2000), Didactica geografiei, Ed. Corint, București
Maria Eliza Dulamă, (2001), Elemente din didactica geografiei, Ed. Clusium, Cluj-Napoca
Maria Eliza Dulamă, (2006), Harta în predarea geografiei studii, cercetări, modele, Ed. Clusium, Cluj-Napoca
Maria Eliza Dulamă, (2010), Didactica axată pe competențe, Ed. Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca
Octavian, Mândruț, (2010), Competențe în învățarea geografiei – ghid metodologic, Ed. Corint, București

Stoenescu  Lăcrămioara
Liceul Tehnologic ,,L. Rebreanu” Mozăceni
(Postat octombrie 2017)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top