16Îmbinarea activităţilor de muncă, cu unele elemente specifice contextului de joc şi creaţie, generează o mare atracţie pentru copii şi are efecte formative multivalente în pregătirea armonioasă a copilului pentru viaţă, pentru muncă şi creaţie…
Prin activităţile practice realizate de către elevi în cadrul orelor de Arte vizuale și abilități practice, li se dezvoltă gândirea creatoare, imaginaţia, interesul pentru a realiza ceva,dar şi o disciplină în formarea lor ca viitori profesionişti în diferite domenii.
În activităţile pe care le desfăşor cu elevii în cadrul acestor ore, predomină confecţionarea de jucării, deoarece am observat de nenumărate ori că majoritatea copiilor se bucură în mod deosebit atunci când sunt anunţaţi că vor realiza jucării sau obiecte folositoare din diverse materiale. La simplul auz al cuvântului ,,jucării” zâmbetul larg le inundă feţele, iar ochii le strălucesc .
De ce oare ? Spre deosebire de jucăria cumpărată din magazin (care în multe situaţii devine un bun de consum ca oricare altul, pierzându-şi funcţiile sale primare, sociale şi afective datorită grabei cu care este oferită în sintagma: ,,Dacă înveţi bine, ţi-o cumpăr!”), jucăriile confecţionate din materialele la îndemână, deloc costisitoare, cu participarea învăţătoarei, oferă micului meşter, ocazia de a-şi descoperi propriile calităţi, satisfacţia de a o vedea ieşind din propriile sale mâini ,(o sfârlează, un animăluţ, o păpuşă, o mască  cu care apoi poate continua sau începe un alt joc cu roluri). Dacă jucăria se poate realiza relativ uşor, putând fi terminată până la încheierea activităţii şi copilul o poate lua imediat acasă ,, să se joace”, atunci va fi şi mai încântat.
Având în vedere toate acestea, precum şi faptul că materialele din care se pot confecţiona astfel de jucării nu costă nimic (sau costă foarte puţin, am încercat şi am reuşit să realizăm  cu copiii tot felul de obiecte, folosind diferite materiale pe care trebuie doar să le colecționezi, fără sa implice acest lucru un efort financiar).
În funcţie de materialele utilizate, aş putea clasifica jucăriile după cum urmează:
Jucării din hârtie sau carton, hârtie albă sau glasată, din ziare sau reviste, staniol, carton duplex, carton colorat pe o parte sau pe ambele părţi.
Jucării din materiale din natură (frunze,petale întregi,coji,seminţe,conuri de brad,ghindă,castane ,coji de nucă,boabe de porumb, mâţişori de salcie etc.).
Jucării din materiale refolosibile (fire de aţă, lână, PNA, fâşii de material textil, blăniţe, nasturi etc.).
Tot din astfel de materiale se pot realiza tablouri decorative,felicitări cu ocazia sărbătorilor de , 1 Martie, 8 Martie, sărbătorile de Paşti, Crăciun, invitaţii, podoabe etc.

Jucării din hârtie
Jucării obţinute prin tehnica Origami
Origami este arta de a confecţiona figurine,jucării,obiecte din hârtie în formă de pătrat sau dreptunghi ,prin împărţirea şi plierea acestuia.
Tehnica Origami conferă hârtiei calităţi artistice inspirate din observarea formelor pe care le întâlnim în natură. Fiind o artă migăloasă ,aceasta necesită multă răbdare,atenţie,imaginaţie,creativitate din parte copilului ,deoarece o simplă greşeală în plasarea unei împăturiri şi a punctului din care este privită ,poate altera sau ,dimpotrivă ameliora imaginea piesei obţinute.
Solicitând din plin atenţia,dezvoltând gândirea şi imaginaţia creatoare precum şi memoria, coordonând gândirea creatoare cu mişcările de execuţie ale degetelor, mărim precizia şi fineţea mişcărilor mâinii. Origami contribuie şi la dezvoltarea proceselor psiho-motorii necesare activităţii lor practice de viitor.
În clasele mici executăm lucrări simple pe care elevii le pot realiza cu uşurinţă şi pe măsură ce cresc,lucrările trebuie să devină din ce în ce mai complexe.
Primele execuţii le-am început din clasa pregătitoare, când au confecţionat: paharul, coiful, bărcuţa, solniţa, rochiţa apoi, mai târziu, se pot executa obiectele care necesită mai multe împăturiri atente: broscuţa, pinguinul, căţelul, maşinuţa etc.
Exerciţiile de pliere a hârtiei oferă elevilor pe lângă satisfacţii emoţionale şi pe acelea ale lucrului bine făcut, a perfecţionării execuţiei.
Jucării din materiale din natură
Materialele din natură pe care le folosesc sunt: frunze, castane, ghindă, conuri de brad, scoici, boabe de fasole, seminţe, paie, etc. Cu ajutorul materialelor din natură putem realiza diferite colaje  De exemplu, am realizat ,,Zâna verii”din petale de flori şi frunze, ,,Pupăza din tei”din pene de fazan, Peştişorul”din seminţe, ,,Iepuraşul”din  mâţişori de salcie, ,,Vaza cu flori, din flori, frunze de ienupăr, iar vaza din seminţe de dovleac.
Cu cât copiii vor realiza mai multe lucrări, cu atât o să li se dezvolte mai mult creativitatea, îndemânarea, atenţia, spiritul de observaţie, răbdarea, gustul estetic, imaginaţia creatoare.
Pentru a alcătui o compoziţie reuşită este necesar să determinăm forma cea mai potrivită, s-o decupăm din carton sau placaj. Apoi, potrivim culoarea pentru fond. Cu această hârtie colorată acoperim forma aleasă şi o lipim pe ea, îndoind şi lipind pe dos marginile care ies în afară. Toate aceste operaţii trebuiesc făcute cu multă atenţie şi grijă,pentru a nu se păta sau şifona hârtia colorată.
În următoarea etapă aranjăm materialele pentru a putea realiza o compoziţie propusă,sau aleasă de către elevi. Luăm câte un detaliu,îl ungem cu lipici pe dos), îl punem pe hârtie şi îl apăsăm deasupra cu un şerveţel. Important pentru a dezvolta creativitatea elevilor este de a-i lăsa pe ei să-şi aleagă modelul, forma şi culorile.
Cu cât copilul întâmpină mai multe probleme de aranjare a formelor în spaţiul dat, de potrivire  a culorilor, cu atât va fi mai mare mulţumirea pentru rezultatul muncii lui. Aici intervine rolul învăţătorului: de a conştientiza copilul că poate, dar trebuie un efort de voinţă. Cu tact şi răbdare, am încurajat aceşti elevi, i-am ajutat să-şi formeze deprinderile şi să-şi recapete încrederea în capacitatea lor creativă.

Jucării din materiale refolosibile
Cu ajutorul materialelor refolosibile am confecţionat ,,Masca” din fâşii din materiale textile şi lână, ,,Cocoşul moşului”din material textil, vată şi scobitori, ,,Păpuşa”din fire de aţă etc.
În cadrul lecţiilor de abilităţi practice sunt atractive pentru copii exerciţiile de invenţie cu efecte plastice surpriză. Aceste exerciţii stimulează la elevi imaginaţia şi creativitatea.
O altă tehnică folosită cu succes în cadrul orelor de abilităţi practice este tehnica modelajului. Această tehnică îi ajută pe elevi să perceapă în mod activ realitatea înconjurătoare şi să modeleze ceea ce ei au perceput,gândit şi imaginat. În acest fel,ei dobândesc nu numai cunoştinţe, dar şi deprinderi durabile, practice, productive şi creatoare.
În clasele mici realizăm lucrări relativ simple, care necesită nu prea mult material şi pot fi executate uşor, cu efort de elaborare redus, ceea ce determină micii elevi să lucreze cu multă plăcere şi le sporeşte încrederea în forţele proprii.
Dacă învăţătoarea, ,,animatorul” activităţii de abilităţi practice, va şti cum să-i conducă pe elevi în activitatea lor creatoare, respectând pornirea lor firească, dar învăţându-i să facă cu ,,artă” tot ceea ce este rezultatul mâinii lor, va putea să contribuie în mod cert la stimularea creativității școlarului mic.

Prof. înv. primar Sima Camelia-Zoica,
Școala Gimnazială Tudor Vladimirescu Pitești
(Postat aprilie 2017)          

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top