05În depistare copiilor cu deficienţe, cunoaşterea şi orientarea către un specialist sunt foarte importante. Specialistul stabileşte diagnosticul. Prin cunoaştere ne referim la sesizarea unor probleme, a unor particularităţi morfo – funcţionale care fac diferenţa între un copil cu deficienţe şi un copil normal.
Este bine ştiut că depistarea copiilor cu deficiente trebuie făcută cât mai devreme. Depistarea precoce este unul din imperativele medicinii psihopedagogice. Până la vârsta de 6 ani, vârsta şcolarizării, se poate pune problema depistării precoce.
Pentru o depistare eficientă este necesară o buna cunoaştere a dezvoltării psihomotrice a copilului normal şi utilizarea unor instrumente, în vederea determinării nivelului de dezvoltare psihomotrice a copilului. C. Păunescu a spus că „psihologia demonstrează că actul motor stă la baza organizării, cunoaşterii şi învăţării, determinând, într-o proporţie cosiderabilă, organizarea mintală a persoanei...”
Astfel, trebuie ţinut cont de faptul că deficienţa mintală este asociată în general cu debilitate motrică, iar tulburările motrice fac parte ca element important în componenţa tabloului psihopatologic al copilului cu deficit mintal. Cu cât gradul deficienţei mintale este mai evident, cu atât şi nivelul motricităţii este mai scăzut şi tulburările sunt mai variate şi mai grave, şi invers.
Precocitatea depistării şi diagnosticării problemelor sunt hotărâtoare pentru evoluţia copilului. Există diferite metode şi teste folosite pentru a măsura nivelul de dezvoltare psihomotrică, dar care sunt utilizate de specialişti.
În activităţile cu preşcolarii ne confruntăm adesea cu diferite forme de comportamente ce stau la baza unor  deficienţe. Astfel, este necesar să putem folosi instrumente de proiectare a activităţilor cu copii, să urmărim anumite programe de învăţare. În acest sens voi prezenta câteva din abilităţile motrice, ce se regăsesc în ghidul Portage pentru educaţie timpurie, abilităţi de care trebuie să dispună copilul până la vârsta de 6 ani. Acest inventar este uşor de folosit de către persoanele care se ocupa de creşterea şi educarea copilului, iar in diagnosticarea precoce cunoaşterea stadiilor de dezvoltare este esenţială.
La 1 an:
# se târăşte;
# foloseşte pensa digitală pentru a ridica un obiect;
# apucă cu mâna din poziţia târâre;
# stă în picioare  cu sprijin minim un minut;
# scoate obiectele dintr-un recipient prin răsturnare;
# întoarce paginile unei cărţi, mai multe o dată;
# bate din palme;
# face câţiva paşi fără ajutor.
La 2 ani:
# tranşează linii;
# merge independent;
# coboară scările de-a buşilea;
# se dă în balansoar;
# rostogoleşte o minge;
# aşează 4 inele pe un suport vertical;
# face un turn din trei cuburi;
# împinge sau trage o jucărie după el;
# se apleacă pentru a ridica un obiect;
# se ridica fără să se dezechilibreze.
La 3 ani:
# înşiră 4 mărgele pe un şiret în două minute;
# răsuceşte butoane sau manete;
# sare pe loc cu ambele picioare o dată;
# merge cu spatele înainte;
# coboară treptele cu ajutor;
# arunca mingea la o distanţă de 1,5 m;
# construieşte un turn din 5-6 cuburi;
# întoarce pagina una câte una;
# despachetează un obiect mic;
# împătureşte o hârtie în două;
# desface şi îmbină jucării de asamblat;
# deşurubează jucării cu filet;
# face biluţe din plastilină;
# apucă creionul între degetul mare şi arătător, sprijinindu-l pe mijlociu.
# face o tumbă, cu ajutor.
La 4 ani:
# bate cu ciocanul 5 piese cilindrice fixate într-un suport;
# completează un încastru cu trei forme;
# taie cu foarfeca;
# sare de la o înălţime de aproximativ 10 cm;
# loveşte mingea cu piciorul în timp ce aceasta se rostogoleşte spre el;
# merge pe vârfuri;
# aleargă 10 paşi cu mişcări ale braţelor coordonate alternativ;
# pedalează pe tricicletă;
# se dă în leagăn;
# urcă scările alternând picioarele;
# merge în pas de marş;
# prinde mingea cu ambele mâini;
# taie de-a lungul unei linii drepte lungă de 20 cm cu abateri de 0.5 cm.
La 5 ani:
# stă într-un picior fără sprijin 4-8 secunde;
# aleargă, schimbă direcţia;
# merge pe bârnă în echilibru;
# sare peste o sfoară întinsă, înaltă de 50 de centimetri;
# sare înapoi de 6 ori;
# modelează forme din plastilina şi le asamblează;
# decupează de-a lungul unei linii curbe;
# înşurubează şi deşurubează;
# coboară scările alternând picioarele;
# pedalează tricicleta, întoarce la colţ;
# sare într-un picior de 5 ori succesiv;
# decupează un cerc cu un diametru de 5 centimetri;
# desenează imagini simple;
# decupează şi lipeşte forme simple;
# scrie litere de tipar mari, disparate la întâmplare.

Prof. înv. preşc., Alexe Adriana
(Postat noiembrie 2016)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top