10Studiu de specialitate
Motto: „Copiii au nevoie de dragostea noastră, mai ales atunci când nu o merită.” (Harold Hulbert).
Cum știu copiii că sunt iubiți .. mai ales atunci când sunt pedepsiti? Știm cu toții cât de greu este să găsim echilibrul ideal între disciplinarea și independența copilului,  mai ales pentru că sunt mulți părinți care simt nevoia să își țină copiii din scurt și să-și impună autoritatea în fața lor. Multe dintre măsurile pe care le luăm, ca părinți în disciplinarea copiilor noștri sunt resimțite de ei ca o limitare a drepturilor și a libertății. Prin urmare,  nu trebuie sa lăsați deoparte metodele de disciplinare care va ajuta copilul să învețe mai multe despre regulile sociale şi regulamente, însă  faceți totul cu măsură! În plus, nu încercați să îngrădiți independența copiilor voștri, deoarece, în anumite situații, independența îi va ajuta să treacă de micile obstacole ale vieții, să capete încredere în forțele proprii și în cele din urmă să devină, la maturitate, adulți pregătiți să înfrunte greutățile vieții. Toate momentele de fericire pe care le împărțim cu copiii noștri par să dispară în încercarea noastră permanentă de a ne disciplina copiii. Cum ar fi dacă am putea reuși să vedem într-un mod obiectiv metodele folosite pentru a ne disciplina copiii decât în unul subiectiv? În continuare puteți vedea realizările ce se pot obține în urma aplicării unor metode disciplinare. Chiar dacă copilul vede metodele de disciplinare ca pe o experiență negativă în acel moment, efectele pe termen lung sunt benefice pentru dezvoltarea sa. Acest aspect este strâns legat de tipurile de metode disciplinare utilizate în acest proces: metode care ajută copiii să asimileze comportamentul dorit (cum ar fi încurajarea, rolul de mamă model si cele care se bazează pe consecințe naturale sunt mult mai eficiente decât metodele de pedeapsă).
Asimilarea si respingerea unui anumit comportament sunt de fapt situații din care se învață. Cu toții au tendința de a repeta comportamentele asociate cu consecințe pozitive (cum ar fi recompensele), și de a le evita pe cele care au consecințe negative (cum ar fi pedepsele). Prin urmare, utilizarea excesivă a pedepsei poate determina  copilul sa evite consecințele negative, comportamentul dorit , precum si persoana care l-a pedepsit.

Adaptarea metodelor de disciplinare în formarea personalității copilului
De exemplu, dacă vrem să-și mențină anumite comportamente sau să-și formeze altele (ca de exemplu atunci când copilul nu are voie să se uite la TV pentru a-și face temele), ca metodă disciplinară  se poate recurge la acordarea de recompense. Dacă avem de-a face cu comportamente problematice, cea mai bună cale este de a folosi metode care se concentrează asupra consecințelor logice ale acțiunilor copilului (de exemplu, în cazul în care copilul vine târziu de la școală, nu îi este permis să se uite la desenele animate preferate).
Puteți începe prin eliminarea unei neînțelegeri cu privire la disciplină: disciplina NU este sinonim cu pedeapsa. De fapt, semnificația de bază în latină a cuvântului „disciplină” înseamnă „cunoaștere”. Ceea ce trebuie să înțelegem este că metodele de disciplină sunt menite să-i învețe pe copiii noștri cum să-și exprime cunoștințele despre comportamentul adecvat în situații diferite. Este evident că unele metode sunt mai bune decât altele. Putem împărți metodele de disciplinare în trei categorii principale:
Disciplina impusă cu forța (include bătaia și alte forme de pedepse fizice, retragerea de privilegii, amenințări cu pedepse), îi va determina pe copii să răspundă cu teamă la solicitările părinților, in loc de respect. Copiii vor încerca să se conformeze așteptărilor părinților ca să evite pedeapsa. Sunt, probabil, puțini părinți care nu au fost niciodată tentați să își lovească copiii sau să le aplice orice  altă  formă  de pedeapsă  fizică pentru a-i disciplina. Trăim cu speranța că sunt foarte puțini care au făcut asta, dar știm cu toții că acest lucru nu este adevărat. În realitate sunt foarte mulți părinți care recurg la  pedeapsa fizică  ca  metodă de a-și disciplina copiii. Sunt multe argumente care susțin că părinții care își lovesc copiii au un răspuns pentru a motiva acțiunile lor: bătaia este cea mai bună modalitate pentru a corecta un comportament neadecvat.  „Am fost lovit când eram copil si nu am pățit nimic; in cazul in care nu-l voi bate va deveni un răsfățat”.
Adevărul? Într-adevăr, pe termen scurt bătaia poate da rezultate, dar gândiți-vă la consecințele grave pe care le implică. Acest lucru nu se referă  numai la faptul că ,cel mic va fi marcat psihic, dar problema cea mai gravă este că el va percepe că nu este nicio problemă ca el să se manifeste violent pentru a-și impune autoritatea.  Rezultatele sunt ușor de intuit pentru oricine; copilul va ajunge la rândul său să-și bată copiii ca metodă de disciplinare… Aici sunt zece motive pentru a nu-ți bate copilul; poate că asta vă va ajuta să vă dați seama de gravitatea acțiunilor voastre înainte de a le aplica:
1. Bătaia va deteriora cu siguranță relația cu copilul dumneavoastră. Nu distrugeți  încrederea și apropierea  la care ați  lucrat din greu pentru a le construi! (Bătaia îl va face să-i fie frică și îl va mânia).
2. Pedepsele fizice îi pot afecta de asemenea si sănătatea mintală. Copilul dumneavoastră își va pierde încrederea, devenind neputincios și depresiv.
3. Dezvoltarea morală este afectată, iar copilul își va pierde empatia.
4. Creșterea comportamentului agresiv cu 50%.
5. Bătaia este asociată cu delicvența copilului în viitor si comportamentul antisocial.
Acum, uitați-vă la fapte. Toate cercetările afirmă statisticile de mai sus, subliniind prejudiciul și lipsa de eficiență a pedepselor corporale. Copiii bătuți sunt de cele mai multe ori agresivi cu alți copii, dezvoltă comportamente antisociale și văd violența ca pe un lucru firesc. Ceea ce aveți nevoie să învățați ca părinți este faptul că metodele de disciplină eficiente există cu adevărat, și ele nu implică niciodată lovirea sau umilirea copiilor.
 „Time out” pentru copii este o alegere mai bună. „Time out” este un termen folosit pentru a descrie un proces de disciplină fizică în cazul în care părintele insistă în a încerca să schimbe caracterul unui copil. Trimiterea copilului in cameră, într-un colț sau in alte locuri în care poate reflecta asupra greșelilor sale poate ajuta ambele părți implicate. Părinții se pot calma și pot aborda problema mai rațional, după o perioadă de timp în care  copiii vor înțelege că, comportamentul  lor este inacceptabil.
Amintiți-vă dacă decideți să utilizați metoda „Time out” pentru copii mai mici, ar trebui să luați  în considerare faptul că aceștia  nu trebuie să fie lăsați singuri în camerele lor, nu puteți ști niciodată ce se poate întâmpla. În ceea ce privește durata metodei „Time out”, se recomandă ca aceasta să fie aleasă  în funcție de vârsta copiilor (de exemplu, în cazul in care copilul dumneavoastră are 10 ani, îl puteți trimite in camera lui timp de aproximativ 10 minute). Mulți părinți frustrați  ar lăsa copiii acolo toată ziua, perioada cea mai bună de timp pentru copiii sub 5 ani este de până la 3 minute și 5 minute pentru cei ce depășesc vârsta de 5 ani.
Ca și metodă „Time-out”, metoda „Grounding” este eficientă numai dacă copilul are oportunitatea de a corecta sau rectifica greșeala. Prin urmare, încercarea de a face copilul să înțeleagă ce a greșit nu este la fel de importantă ca atunci când face ceva bine și poate fi satisfăcut în urma efortului depus. „Grounding”  ar trebui sa fie asociată cu îndepărtarea problemei sau influența altor copii care au aceleași probleme. În scopul de a face metoda „Grounding” mai eficientă, nu stabiliți o perioadă imposibilă de îndeplinire a pedepsei, în schimb, limitați-le privilegiile, și lăsați-i să le câștige din nou prin munca / scuze / serviciul in folosul comunității si recompensându-i pentru comportamentul lor.
Retragerea privilegiilor este o metodă de disciplinare care are eficiență  asupra copiilor în vârstă de până la 15 ani. De exemplu, privilegii care nu fac parte din rutina copilului (cum ar fi activitățile zilnice, distracțiile favorite), dar care sunt foarte apreciate pot fi retrase în cazul în care nu au un comportament corespunzător sau nu respectă regulile impuse de părinți. Aveți posibilitatea să utilizați următoarele informații pentru aplicarea acestei metode în mod corect și cu cele mai bune rezultate pentru copiii dumneavoastră:
Puteți  folosi „amendamentul rutinei”  ca o altă măsură eficientă  de disciplinare pentru copilul dumneavoastră. El va înțelege că, în curând, dacă nu vrea să asimileze comportamentul dorit, rutina lui ar putea fi afectată ca o consecință naturală a acțiunii sale, într-un mod care sigur n-o să-i placă.
Excluderea copilului dintr-un grup sau alte activități în cazul în care pune în pericol pe ceilalți. Doar asigurați-vă că există personal de supraveghere  în locul respectiv sau sunteți dumneavoastră  acolo, astfel încât copilul nu este total izolat.
Restricționați vizitele  la –și– de la prieteni, ori de cate ori este cazul. Aveți posibilitatea să întârziați sau să amânați vizita pană când copilul înțelege necesitatea de a asimila un anumit comportament și  îl pune in practică. În cazul în care copilul dumneavoastră are probleme în dezvoltarea relațiilor interpersonale, nu utilizați această metodă.
 „Disciplina retragerii dragostei” se referă  la metode, cum ar fi refuzul de a vorbi sau a-ți asculta copiii, amenințările de a-i părăsi sau expresii de dezamăgire sau antipatie. Mulți părinți aplică această metodă  atunci când copiii lor dau dovadă de un comportament inadecvat. Ceea ce ei nu știu este că, cei mici  se vor conforma și le va fi teamă că părinții nu-i vor mai iubi si arata afecțiune. Acest lucru conduce la o motivație externă pentru un comportament adecvat .   
„Disciplina de inducție”: dezvăluie adevărata natură  a disciplinei, care este de predare.
Părinții ar trebui să ofere explicații copiilor pentru  fiecare comportament adecvat si consecințele pentru comportamentul  inadecvat, de asemenea. Acesta este tipul de disciplină care va determina motivația internă  a copiilor voștri, când vor înțelege de ce anumite acțiuni sunt  așteptate din partea lor, iar altele nu sunt permise. Prin urmare, motivarea copiilor de a se comporta adecvat va veni din interior, iar șansele de a-și schimba comportamentul sunt ridicate, chiar și atunci când aceștia sunt în situații în care există  o mică posibilitate de a fi „prinși”. În continuare veți vedea cinci metode pozitive de disciplinare pe care le puteți  utiliza următoarea dată când copilul dumneavoastră nu se comportă adecvat;
Încercați să înțelegeți  de ce copilul dumneavoastră se comportă în acest fel.  Dacă veți empatiza cu copilul dumneavoastră, veți înțelege emoțiile sale și  de ce  se comportă în acel mod; atunci va fi capabil să răspundă într-un  mod adecvat.
Fiți proactiv! Găsiți întotdeauna cele mai bune oportunități care pot preveni un comportament neadecvat. Prin evitarea situațiilor care pot cauza un comportament inadecvat, puteți rezolva cu ușurință  jumătate din problemă.
Disciplinați-vă copilul cu dragoste, pentru ca el să se  simtă  în siguranță și protejat atunci când părinții stabilesc un set clar de reguli. Stabiliți limitele cu dragoste si respect pentru independența copilului dumneavoastră. Nu uitați  să menționați regulile si consecințele dacă nu le urmează, apoi  rămâneți la plan.
Sprijiniți-vă copilul atunci când face un efort. Fiți atenți la comportamentele adecvate și lăudați-l când face ceva bun.
Iubiți-vă copiii necondiționat! Niciodată nu uitați să  le  spuneți copiilor că îi iubiți. Arătați-vă dragostea  în cuvinte, îmbrățișări, pupici și timp plăcut petrecut împreună, acest lucru va construi o legătură indistructibilă.
Disciplinarea copiilor este un aspect foarte dificil atât pentru părinți cât și pentru copii. Amintiți-vă că ambii părinți trebuie să fie de acord cu privire la metodele disciplinare, pentru ca acestea să fie eficiente. Aplicați-le în mod constant și toată lumea va avea de câștigat. Copiii dumneavoastră vor ști exact ce așteptări aveți de la ei, vor lua decizii mai bune și mediul familial va fi mereu pozitiv și stimulent.

Prov. înv. preșc. Arsene Steliana Ionela
G.P.N. „Florile Soarelui” Mioveni
(Postat octombrie 2016)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top