25Atunci când vorbim despre educație, discuțiile își pot găsi temeiul în aproape orice amănunt  din viața fiecăruia dintre noi. Privind din sens opus, orice ființă umană poate vorbi despre educație, dar prea puțini pot discuta.
Educația se oferă și se primește, se învață și se dobândește, iar primul plămăditor de educație nu-i nimeni altul decât părintele, părintele acela autentic  care, întâi de toate, este el însuși educat și plin de respect, ale cărui principii, de orice gen, au standarde dincolo de mediocritatea curentă, părintele care nu dezvoltă în mod excesiv un cult al personalității proprii dincolo de limitele bunului simț, părintele care nu își transformă copilul nici în sclavul dorințelor sale neîmplinite, nici în victima convingerilor ideatice despre viitor, carieră sau viață.
Copilul e asemenea unui trunchi ce așteaptă să fie cioplit cu bunătate și atenție, cu dăruire și înțelepciune, el e reflexia propriei noastre existențe efemere, e lutul nemodelat ce-așteaptă mâini dibace de părinte ce vor face din el, întâi de toate, un om și, mai apoi, o ființă socială.
Nimic nu e mai bun și mai frumos, mai admirabil și mai moral decât un om educat, educat din toate punctele de vedere, dar, mai ales, din perspectiva conduitei, a manifestărilor și comportamentelor sale. Educația nu se moștenește, ea se dobândește în timp. În mod, mai mult sau mai puțin, voluntar suntem supuși învățării pe tot parcursul vieții, învățare ce implică educație și autoeducație.  

Prof. Ghiold Elena
Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare”
Postat mai 2016

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top