38Vechea zicală conform căreia: ”Suntem ceea ce mâncăm” este în mare parte adevărată.
Corpul omenesc este alcătuit din celule aranjate ca și cărămizile într-o construcție. Celulele au nevoie de substanțe nutritive pentru a crește și a înmulți, iar aceste substanțe sunt preluate din mâncare.
Alimentele pe care le consumăm conțin diverse substanțe nutritive, fiecare îndeplinind anumită funcție în organism. Unele construiesc și repară țesuturi care sunt componentele organismelor noastre,cum ar fi oasele, mușchii, piele, părul, dinții și unghiile. Altele furnizează energie sau elimină toxinele care,dacă nu ar fi eliminate,ar fi un pericol pentru organism.
Deci e important să consumăm o varietate de alimente care împreună să conținută cantitatea potrivită de fiecare substanță nutritivă. Dacă un aliment este consumat în exces,însă altul nu este consumat îndeajuns, unele funcții ale corpului vor fi afectate, reflectându-se în starea generală a sănătății.
Alimentația și individul
Problema în stabilirea alimentației echilibrate,este că,deși se poate fixa un model de bază,acesta trebuie întotdeauna să fie adaptată nevoilor fiecărui individ în parte. Vârsta, modul de viață, chiar și clima, pot influența echilibrul de substanțe nutritive necesare fiecărei persoane în orice moment.
Foarte important, însă, este să consumăm întotdeauna alimente bune, bogate în substanțe nutritive,pentru a rămâne sănătoși,mai ales în timpul adolescenței,când organismul este în curs  de creștere și dezvoltare. Cel mai indicat este ca alimentele să fie preparate la aburi,prin fierbere în apă sau la grătar,ele păstrându-și gustul, culoarea și valoarea nutritivă.
Ar trebui respectate câteva reguli privind modul în care ne alimentăm sănătos:
# se mâncăm încet,având timp suficient pentru consumarea mâncărurilor, fără stres, fără întreruperi (ridicare de la masă pentru rezolvarea unor probleme), într-o atmosferă de calm și liniște;
# cu 15-20 de minute înainte de masa principală se poate consuma o salată sau un mic aperitiv, pentru a se micșora senzația de foame, mărind saţietatea;
# se mănâncă pe săturate, dar nu mai mult, chiar dacă mâncarea este foarte bună și gustoasă;
# se mănâncă la ore fixe;
# nu se „sare” peste mese și nici nu se înlocuiește masa cu o felie de pâine cu unt;
# se mestecă mult și bine, hrana trebuind fărâmițată înainte de a se înghiți, pentru a ușura munca stomacului;
# după ora 17.00 nu se consumă mese îmbelșugate, bogate în proteine, greu de digerat, iar cu 2 ore înainte de culcare nu se mănâncă nimic;
# se recomandă împărțirea celor 3 mese principale în cantități mai mici, în 5-6 mese pe zi;
# se mănâncă numai când apare senzația de foame, fiind interzisă consumarea alimentelor de plictiseală sau pentru omorârea timpului;
# nu se mănâncă cu lăcomie, iar porțiile de mâncare să fie moderate;
# este  indicată ținerea postului o zi pe săptămână, pentru eliminarea toxinelor și odihnirea organelor. Pe durata postului se beau multe lichide, apă plată, sucuri naturale din fructe, ceaiuri, cam 2-3 litri eşalonat pe toată ziua;
# seara, înainte de culcare se poate bea o cană cu lapte cald, eventual îndulcit cu miere de albine, sau cu o cană cu ceai din plante medicinale (tei, mușețel).
Proteinele
Din punct de vedere procentual,o alimentație echilibrată ar trebui să conțină 15-20% alimente bogate în proteine. Deoarece procentajele sunt greu de estimat în acest fel, este mai ușor să exprimăm consumul zilnic necesar în grame. Un adolescent are nevoie de aprox. 70-100 mg proteine pe zi, iar o femeie adultă, 30 g pe zi.
Carbohidranții
Carbohidranții reprezintă o sursă de energie furnizată de mâncare. Astfel, formează probabil cea mai mare parte a unei alimentații zilnice. Plantele depozitează amidonul ca pe niște rezerve proprii de hrană,deci semințele și cerealele, ca grâul, porumbul sau orezul, măzarea și cartofii, sunt surse bune de amidon.
Grăsimile
Grăsimile sunt o sursă de energie și, în general, furnizarea energiei este mai constantă. O dată supuse procesului de digestie, o anumită cantitate de grăsime va fi depozitată în „depozitele de grăsime” din organism, situate sub piele și în jurul câtorva organe importante, cum ar fi rinichii, inima și ficatul. Aceste depozite apară organismul împotriva frigului și protejează oasele și organele interne împotriva rănilor.
Fibrele
Fibrele sunt elemente importante ale unei alimentații echilibrate, deoarece contribuie la eliminarea materialelor nefolositoare din organism. Este recomandat ca de 3 ori pe săptămână să nu se consume carne, aceasta fiind înlocuită cu preparate din soia. Nevoile zilnice de aminoacizi se poate acoperi prin consumarea a 100 gr. de grâu integral sau orez nedecorticat.
Substanțele bioactive distrug radicalii liberi care sunt responsabili pentru evoluția cancerului.

Colegiul Economic „Maria Teiuleanu”
Prof. Dumitru Ionela Corina
Postat aprilie 2016                                                                       

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top