29Una dintre cele mai frecvente probleme pe care le întâmpină copiii o reprezintă pierderea încrederii în sine. Se întâmplă mai ales când apar situaţii noi, necunoscute, când lucrurile sunt neprevăzute, când copilul nu ştie la ce anume să se aştepte şi mai ales în situaţii în care simte că este mai lipsit de valoare decât ceilalţi. Încrederea în sine înseamnă credinţa în propriile capacităţi şi forţe. Ea se construieşte încă din primii ani de viaţă şi trebuie menţinută cu conştiinciozitate pe tot parcursul vieţii.
Psihologul Domnica Petrovai, în lucrarea “Pentru un copil sănătos emoţional şi social”, V& I Integral Bucureşti, 2012, spune că încrederea copilului se dezvoltă atunci când acesta simte şi trăieşte acceptarea şi dragostea necondiţionată, când are o atitudine sănătoasă în legătură cu eşecul şi când acceptă provocările experienţelor noi, necunoscute şi învaţă să rezolve probleme noi. Aşa învaţă că este demn de a fi iubit necondiţionat, că este valoros şi acceptat şi că este susţinut în explorarea lumii înconjurătoare. Pentru acest lucru este nevoie să îl ajutăm pe copil să tolereze disconfortul asociat cu noul sau eşecul pentru a merge mai departe, pentru a nu renunţa la explorare, la învăţare. Fiecare experienţă nouă îi va întări sentimentul de încredere că face faţă, că poate rezolva probleme noi, că se simte bine având experienţe noi. Când copilul învaţă ceva ce iniţial i se părea ca fiind dificil şi tendinţa ar fi fost de evitare sau amânare, atunci este un moment de încredere pentru el, de mulţumire de sine.
În primul rând, copilul învaţă că valoarea lui este condiţionată de performanţele sau comportamentul său ceea ce duce la teama de eşec. Când reacţiile părinţilor sau ale profesorilor sunt de critică sau ignorare a efortului şi progresului, copilul, ori de câte ori încearcă ceva nou, anticipează reacţiile negative din partea acestora (critica sau ignorarea) şi se simte respins. În consecinţă, copilul evită implicarea în sarcini noi sau le realizează cu mare efort emoţional şi dezvoltă o sensibilitate la critică şi greşeală. Chiar şi situaţiile neutre sau ambigue devin pentru el ameninţătoare şi cu o mare probabilitate de eşec şi respingere. Acesta ajunge să reacţioneze emoţional aproape la orice i se pare că semnifică o respingere, cum ar fi emoţia de disconfort a părintelui. Dacă părintele, profesorul sau oricine altcineva reacţionează cu „supărare” pentru că este nemulţumit de ceea ce a făcut, copilul trăieşte frica de respingere şi învaţă despre sine că „nu sunt suficient de bun”, „că sunt inferior sau rău”, „dacă nu aş greşi sau aş fi perfect aş fi acceptat şi iubit”. Ce consecinţă are trăirea acestei frici? Ori se blochează şi nu face nimic, ori ripostează şi el agresiv respingându-i pe ceilalţi, ori evită şi se închide în el ca formă de apărare.
Copilul care este respins şi a învăţat frica de respingere va respinge şi el la rândul lui, ceea ce creează un cerc vicios pentru că se îndepărtează de aprecierea şi feedback-ul pozitiv al celor care îl valorizează. Un copil care a învăţat frica de respingere va fi uşor controlat de ceilalţi şi îi va fi greu să formuleze limite fără să fie agresiv, adică să respingă la rândul lui. Aceste reacţii îl ţin departe de experienţele noi care l-ar fi putut ajuta sa simtă că este valoros şi capabil. Relaţiile cu ceilalţi şi cu experienţele noi devin surse de ameninţare şi pericol datorită anticipării respingerii. Cum îşi poate depăşi copilul frica de respingere? Inițiind relații noi, având experiențe noi de viață, copilul devine mai încrezător în propriile sale acțiuni.
Încrederea în sine este urmarea a ceea ce facem, a experienţelor noastre reale de viaţă şi copilul are nevoie de noi să îi fim alături cu acceptare, afecţiune şi îndrumare, grijă şi protecţie.

Referințe:
Petrovai, D., Petrică, S., Preda, V., Brădişteanu, R., “Pentru un copil sănătos emoţional şi social”, V& I Integral. Bucureşti, 2012
Petrovai, D., Petrică, S., „Cum îi ajutăm pe copii să meargă fericiţi la şcoală?”, Miniped, Bucureşti, 2013

Elena Proistosescu
Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu” Piteşti            
Postat aprilie 2016                

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top