escorte Panciu ieftine matrimoniale Balan fete matrimoniale Sarmasu online barbati singuri matrimoniale Sannicolau Mare zona iulius mall curve lux Giurgiu videochat Oltenita raid Popesti-Leordeni matrimoniale anunturi erotice Berca dame matrimoniale crestine Vulcan publi24 Liesti femei ea pentru el Sarichioi escorte Vidra forum publi Deva dating Dragalina ofer sex Amara matrimoniale Slatina cu poza femei pentru barbati Petrila cuplu bi Vorona Teodoru sex oral Saveni curve din Focsani femei fete din Buruenesti anunturi curve fete Targu Jiu chat swinger Urziceni fetele din Stefanesti matrimoniale Salcea cuget liber publi24 escorte Costesti raid matrimoniale Scheia matrimoniale online Deva fete ieftine Chiajna matrimoniale Cernavoda publitim placere ro Barcanesti como gravar videos do youtube no mac gay young date night in Maastricht apple rastrea y} 4 x~p{}r }u

“Cartea este cel mai rafinat instrument de perfecționare a omului”, afirma într-un interviu televizat, academicianul Alexandru Balaci.
Pentru noi, profesorii  şi învăţătorii, lucrul acesta este cel mai evident. Noi suntem cei care, în fiecare toamnă, începem alături de elevii noştri ascensiunea celui mai frumos munte - muntele cunoaşterii - de la poalele căruia suim cu paşi mici, către vârf, spre poteca presărată cu obstacole, dar pe care o netezim cu dăruire spre a-l trimite pe copil în lumina strălucitoare a vieţii. Lectura, în general, ora de lectură, pasiunea pe care noi, dascălii, trebuie să le-o insuflăm elevilor, trebuie să devină altceva decât au fost până acum.
Însuşi Luceafărul poeziei româneşti, poetul nepereche, Mihai Eminescu, celui căruia i-am adus un pios omagiu pe 15 ianuarie, conştientizând pe deplin faptul că înălţarea la adevărata şi deplina condiţie de OM nu se poate realiza decât prin mijlocirea cărţilor, ne îndemna:  “Citeşte! Citind mereu, creierul tău va deveni un laborator de idei şi imagini din care îţi vei întocmi înţelesul şi filosofia vieţii”.
Eveniment cultural - constituind altădată un privilegiu - lectura unei cărţi devine azi o activitate la îndemâna tuturor şi, după cum cerințele societății o impun, ea trebuie să constituie activitatea cotidiană fundamentală, deoarece cărțile sunt “cei mai credincioşi amici ai sufletului, care ne sprijină în singurătate, ne ajută să uităm asprimea oamenilor şi a lucrurilor, ne potolesc patimile şi grijile şi adorm în noi plictiseala”. Dar, pentru ca apropierea copiilor noştri de lectură să devină o deprindere zilnică şi, mai mult, ca plăcerea de a citi să devină o necesitate dorită şi trăită, ea trebuie cultivată chiar înainte de învăţarea alfabetului, prin preocuparea permanentă a părinţilor de a-i obişnui cu frumuseţea inegalabilă a lecturilor de basme şi  poveşti. Totuşi, atitudinea pozitivă faţă de lectură se formează şi se consolidează în procesul de învăţământ. De aceea, rolul profesorului de limba romană, în special, devine din ce în ce mai greu şi - e clar - trebuie să cuprindă în sfera sa atât direcţionarea elevilor spre lectură, cât şi pe cea a adulţilor, a societăţii în genere. Evident că nu poate fi eficient de unul singur, ci are nevoie de parteneri redutabili: şcoala în general, biblioteca, instituţiile de cultură, scriitorii contemporani şi, nu în ultimul rând, părinţii. Cum reuşeşte profesorul de limba română să-i trezească discipolului său plăcerea de lectură e o dovadă a talentului său pedagogic şi, mai ales, a unei proiectări riguroase a activităţii, în care ingeniozitatea reuneşte metode de lucru diverse, texte incitante, strategii educaţionale inedite, întotdeauna adaptate vârstei educabilului.
A citi de dragul de a citi. Nimic impus. Nimic forţat. Curiozitatea copiilor este “sămânța “ pe care trebuie să o trezim la viață. Uşor nu ne este, deoarece le este atât de simplu să dea o carte în favoarea televizorului sau calculatorului, conexiunea elevilor cu lectura devenind din ce în ce mai greu de stabilit, în condiţiile în care aceşti ” prieteni” au devenit adversari atât de puternici şi de periculoşi.
Absența unei lecturi susținute e evidentă în vocabularul lor sărac, în comportament, în gândire, în violența limbajului, susținând de cele mai multe ori interesul societății pentru formarea unui om “modern” oportunist, pentru care educaţia cultural-estetică nu are nicio şansă de victorie în faţa ideilor de confort, de  abundenţă, de superficialitate, a unui individ pentru care valorile sale se înscriu în sfera pecuniarului, a unuia pentru care noțiunea de “Templul Spiritului Uman ” s-ar izbi cu sunet metalic de o frunte total inexpresivă.
Adriana Firică, prof. Limba romană
Şcoala Gimnazială Gruiu - Căteasca

(Postat februarie 2014)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top