interviu tudosoiu- Dle inspector școlar general, cum se prezintă învățământul argeșean în ultimii doi ani?
- În 2017 am avut cele mai ridicate rezultate pe care le-a avut învățământul argeșean vreodată. Cel mai mare procent la Bacalaureat și cel mai mare procent la Evaluarea națională. Anul ăsta, am scăzut un pic la Bacalaureat, dar oricum suntem în primele județe ale țării, în condițiile în care vorbim de un județ mic din punct de vedre al dezvoltării educaționale. Nu ne putem compara cu Iași, Cluj, București, Timișoara, dar suntem lângă ei, în top, nu am coborât în rândul celor care, prin prisma poziționării geografice, deși avem toate formele de relief, sunt mai susceptibili de a avea rezultate mai puțin dorite. S-a făcut școală, și asta au demonstrat-o rezultatele excelente, în ciuda dificultății subiectelor din anul acesta, peste medie ca nivel.

- Din punct de vedere al infrastructurii educaționale, cum stăm?
- În 2016 când a venit la conducerea Consiliului Județean dr. Dan Manu, pe când încă nici nu se instaurase, înaintea ședinței festive, am fost chemat eu și toți factorii de decizie. S-a discutat cu cărțile pe masă, foarte franc și direct: ia uite câte instituții de învățământ avem cu toaleta în fundul curții! Și i-am explicat: Inspectoratul nu are bani pentru acest gen de investiții. Nu sunt bani în sistem din partea Ministerului Educației. Prin prisma modalității de funcționare a sistemului economic din România, banii ăștia pleacă de la bugetul național, prin Ministerul Dezvoltării și parvin primăriilor, sau din bugetul local județean, către Consiliul Județean. Ori, a treia variantă, fonduri europene, unde beneficiarul direct, adică cel care trebuie să facă un proiect și să acceseze respectivele fonduri, este tot Primăria, autoritatea publică  din localitatea respectivă. Că sunt primari la al doilea sau al treilea mandat care nu au investit în școli și au direcționat banii în altă parte, tot pentru comunitate, din diverse considerente, asta nu putem noi judeca. Prin strângere de mână, pariul nostru a fost că nu terminăm mandatul ăsta, până-n 2020, fără să avem peste tot rezolvată problema.
- Câte unități școlare mai sunt la ora actuală în această situație?
- Mai sunt doar 28 de unități de învățământ, în tot județul, care mai au probleme din acest punct de vedere, în obținerea autorizațiilor pentru grupurile sanitare, ceea ce este infim. Sunt județe care au zeci, sute de asemenea școli, ceea ce spune multe despre cum s-a lucrat la noi. Inspectorii mei au periat județul, alături de consilierii județeni. Am urmărit un aspect foarte important: condiții igienico-sanitare foarte bune și, bineînțeles, utilități. Sunt zeci de miliarde băgate până acum și foarte multe lucrări în derulare. Eu cred că ne putem atinge obiectivul.
- Având în vedere că anul trecut a avut loc concursul pentru posturile de conducere ale unităților de învățământ, puteți face o scurtă evaluare a celor care au ocupat aceste funcții?
- Sunt foarte sincer, cum întotdeauna am fost: unii sunt ancorați în munca pe care o fac. În momentul în care eu sun pe fix la ora 7.00 seara și directorul meu este încă la școală, este evident că dorește să facă treabă, că e dedicat. Nu contează, evident, numai să stai în școală, ci să te implici, să crești valoarea. Dar, evident, sunt și alții care au înțeles să se ascundă după acest contract de manager, după acest concurs pe care l-au promovat și cred că dacă au această hârtie sunt apărați fără să mai facă nimic. Greșită abordarea! Acest lucru se va vedea în calificative, în modul în care vom colabora pe viitor. Nu am nicio problemă să le rup acest contract. Le-am spus-o și la ședințe, direct: nu vă pitiți după hârtii. Așa cum și eu răspund în fața Ministrului și ei au răspunderea muncii pe care o depun. Nu hârtia și contractul pe care îl am îmi face munca, ci eu.
- Am înțeles că de anul acesta inspectorii școlari au în plus, pe lângă îndatoririle din cadrul inspectoratului și obligația să predea…
- Pentru toți cei care au funcție de conducere – directorii, sau toți cei care au funcție de îndrumare și control - inspectorii, există degrevare de normă. Diferența față de ceea ce era înainte este că avem normă de 8 ore pe zi, cu condică. Majoritatea oricum muncim mult mai mult: simulări, bacalaureat, examene, olimpiade etc. În interiorul acestui timp, avem și o obligație de normă. Se presupune că dacă stai 4 ani de zile la Inspectorat și după 4 ani intri din nou în sistem, îți pierzi din abilitățile de profesor, nu mai ești în legătură cu realitatea educațională în sine. Inspectorul general și inspectorii adjuncți au obligația la 2-4 ore pe săptămână, inspectorii școlari și directorii primi 4-6 ore, iar directorii adjuncți 6-8 ore. Era și înainte, însă, la momentul acesta, apare obligativitatea de a semna acele 40 de ore în condică.
- Cum a început anul școlar din perspectiva manualelor, veșnica situație problematică din învățământul românesc? Alte noutăți?
- Ne obișnuisem cumva să avem probleme cu manualele - cu licitații, cu dat în judecată, cu tergiversări. Ei bine nu am avut astfel de situații anul acesta. Avem asigurate manualele școlare pentru toți copiii; mai este un rest doar pe la clasa a VI- a de tipărit, și acel manual de Geografie, cu greșeli, care a fost retras. Nu vreau să comentez acest aspect, fiindcă  mie nu mi-a mirosit a bine. Nu poți să fii profesor și să confunzi Timișoara cu Sibiul când le pui pe hartă. Se intenționează achiziție de microbuze școlare la nivelul țării pentru că, pe de o parte, mai sunt nevoi în anumite localități, iar pe de altă parte, primele microbuze care au intrat în sistem pentru transportul elevilor au început să se deterioreze și trebuie înlocuite. Suntem pregătiți cu combustibilul pentru iarnă, de oricare ar fi el. Anul acesta nu sunt schimbări semnificative. Examenele sunt la fel, cu aceeași structură.
- Care este situația, la nivel de județ a mișcării de personal?
- Suntem, din acest punct de vedere, un județ atipic, dar în sensul bun al cuvântului. Suntem unul din primele județele care n-am acoperit orele cu forță de muncă calificată. Avem cerere foarte mare de ore, de la colegi de-ai noștri tineri, care au luat peste 7 la concursul de titularizare și nu avem suficiente posturi să-i încadrăm. La limba și literatura română, engleză, franceză, religie, matematică nu există ore pentru toți. Nu pot decât să aștepte o retragere din sistem, o pensionare, un concediu fără plată, de maternitate.  Au fost situații în zona Moldovei, cu câteva zile înainte să înceapă anul școlar, unde era un deficit de profesori de peste 200. La noi se întâmplă exact invers.
- Un mesaj către profesori și mai ales către elevi, la început de an școlar?
- Le urez să fie sănătoși, să aibă încredere în sistemul de educație, pentru că exceptând micile neplăceri, create de oameni, de școli, de situații, eu cred că avem un sistem bun. Este ușor supraîncărcat de programele școlare, dar acest sistem produce oameni capabili, copii cu rezultate bune. Dovada cea mai clară sunt cei care își găsesc cu atâta ușurință un post bine plătit în afară. Mult succes!

(Postat septembrie 2018)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top