34În atitudinile lor faţă de valorile naţionale şi universale, adolescenţii din ziua de azi se încadrează perfect în tendinţele globalizării şi europenizării, însă au nevoie şi de un cadru teoretic şi experienţial educaţional favorabil, ce sugerează îmbunătăţiri ale educaţiei la nivelul sistemelor de obiective, conţinuturi educaţionale ale disciplinelor şcolare, metodologii educaţionale, care să ia în consideraţie nu numai demersul social formulat de adulţi pentru educaţia tinerilor dar şi aşteptările tinerilor înşişi.

Ca cititori de opere literare, adolescenţii integrează în experienţele lor estetice şi literare şi valori generale, obţinute din alte domenii ale cunoaşterii şi practicii de viaţă. S-a constatat că, în aşteptările lor, adolescenţii exprimă, în general, aceleaşi valori ca şi populaţia adultă a unor ţări europene dezvoltate, în opţiunile lor figurând ca instituţii dominante de formare social-culturală familia şi şcoala, precum şi sisteme de valori aferente formării conştiinţei identităţii naţional-universale.
Activitatea educativă este poate una din cele mai grele sarcini pe care trebuie să le îndeplinești într-o școală. Dar, pe cât este de grea, atât este de frumoasă. Cum să nu te bucuri când vezi implicarea elevilor tăi în diverse activități? Ce ne dovedește acest lucru? Că elevii noștri vor să își pună în valoare calitățile, pentru a oferi altora ceea ce au mai bun și pentru a dovedi că țin la noi. Printre aceste activități derulate de-a lungul anilor,  amintim: “Zilele Liceului”, “Copiii și circulația rutieră”, “Simfonia Lalelelor”, “Tinerii și valorile europene”, lecții deschise de consiliere și orientare.
Mesajul înțeles de elevi a avut drept urmare obținerea de rezultate concrete cum ar fi: premiul I la “Spring Day in Europe”, locul I la concursul “Tinere condeie”, mențiune și premiul II la Festivalul de teatru pentru copii, locul I la concursul “Descoperă o lume sănătoasă”, mențiune la Festivalul Național al șanselor tale, locurile I, II și mențiune la concursul “Copiii spun nu violenței în familie”, locul II la concursul “Ştiu şi aplic”, participare la concursul “Intră în joc şi câştigă sănătate”, și multe altele.
Este de apreciat participarea la Concursul Național Antidrog ”Împreună”, etapa I și a II-a, unde s-a obținut locul III, la Campania Națională “Alcoolul nu te face mare”, la Campania “ Let’s Do It Romania”, la Campania “România prinde rădăcini”, programul “Adolescenții renunță la fumat”, program național de sănătate, parte din proiectul european derulat prin Asociația “Aer Pur România”.
Aceasta este o mică parte din activitățile desfășurate cu ajutorul elevilor noștri în ultimii ani. Poate ar trebui să amintim mai multe, dar cuvintele sunt prea puține pentru a exprima bucuria și trăirile pe care le avem alături de elevii noștri. Generații și generații ne încântă în fiecare an prin dăruirea de care dau dovadă, prin dragostea și respectul pe care ni-l poartă. Rolul nostru de dascăli este de a-i descoperi și de a le pune în valoare talentul și calitățile.
Nu pot să închei acest articol fără să nu citez: “Cei ce trăiesc din plin ne învață să iubim. Cei ce iubesc cu toata inima ne învață să trăim”(Sarah Ban Breathnach). Aceasta ar trebui să fie deviza noastră de dascăli!

Consilier de programe și proiecte educative
Prof. Monica Corina Din
Liceul Teoretic “Ion Barbu” Pitești
(Postat decembrie 2017)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top