În perioada februarie-iunie 2019, Inspectoratul Şcolar Judeţean Argeş, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Argeş și Grădiniţa cu Program Prelungit Rază de Soare Piteşti derulează proiectul educațional “Dezvoltarea inteligenţei emoţionale a copiilor preşcolari”.
Dezvoltarea emoţională optimă reprezintă una dintre componentele esenţiale ale adaptării. Ea este necesară pentru menţinerea stării de sănătate mentală și influențează dezvoltarea și menținerea relațiilor sociale. Cercetările din domeniul psihologiei au arătat că un nivel ridicat de abilități intelectuale poate contribui semnificativ la rezultate bune în diferite domenii, cum ar fi cel școlar, dar nu este suficient pentru o bună adaptare. În vederea identificării factorilor care contribuie la procesul adaptării și atingerea succesului în viață s-a accentuat foarte mult investigarea rolului jucat de trăirile afective. Astfel, persoanele care au abilități emoționale bine dezvoltate, au mai multe șanse să fie mulțumite în viață, să fie eficiente în mai multe domenii, să își gestioneze stilul de gândire care stă la baza propriei productivități, să reușească să comunice eficient cu ceilalți, să stabilească și să mențină relații adecvate. Cele două părți ale creierului - emoțională și logică, îndeplinesc deseori funcții diferite în determinarea comportamentelor, dar totuși sunt complet interdependente. Astfel, dezvoltarea inteligenţei emoţionale ne permite să ne punem în valoare aptitudinile intelectuale și creativitatea.
Prin intermediul acestui proiect inițiatorii își propun să îi facă pe copii conștienți de trăirile emoționale proprii și ale celorlalți și de legătura care exista între emoții și cogniții, respectiv comportamente.
Obiectivele proiectului
# Cunoașterea și identificarea emoțiilor;
# Dezvoltarea unui vocabular emoțional;
# Conștientizarea emoțiilor pozitive și negative;
# Identificarea reacțiilor emoționale proprii și ale celorlalți;
# Conștientizarea impactului negativ pe care poate să îl aibă exprimarea ineficientă a emoțiilor negative;
# Exersarea modalităților adecvate de gestionare a emoțiilor negative.
Activitățile din proiect
# „Să cunoaştem emoţiile” (februarie 2019) - cunoașterea emoţiilor prin intermediul posterelor, poveştilor, poeziilor şi aplicaţiilor artterapeutice ce vor lua forma unei expoziţii cu creaţiile artistice ale copiilor.
# „Acţionăm pe baza emoţiilor” (februarie, martie 2019) - mini scenete, poveşti, poezii, planşe în cadrul cărora copii vor identifica comportamentul ilustrat de emoţii, jocuri prin care copiii conştientizează reacţiile care însoţesc anumite stări emoţionale, discutarea emoţiilor trăite cu părinţii având ca suport cutiile cu emoţii de la grădiniţă.
# „Cum să ne exteriorizăm emoţiile fără să îi supărăm pe ceilalţi” (aprilie, mai 2019) - experiment, mini scenete, desene, povesti, poezii, jocuri artterapeutice, programul mind lab.
# “Încurajarea empatiei şi a preocupării pentru ceilalţi” (iunie 2019) - mini scenete, emoţii pe băţ cadou pentru cei dragi, proiect de familie: un jurnal în care fiecare membru al familiei notează faptele bune, testarea pentru evaluarea inteligenţei emoţionale a preșcolarilor.
Coordonatorii proiectului: profesor psiholog Ciucă Emilia Rodica, prof. Toma Georgeta, prof. Bogdan Ştefania Mihaela, prof. logoped Răducanu Ramona.
(Postat ianuarie 2019)