16În perioada 5-9 decembrie 2016 a avut loc a treia etapă de mobilitate din cadrul ”PROIECTULUI EDUCAȚIONAL ERASMUS+” 2016-1-RO01-KA101-023724 - “ȘCOALA COMPETENȚELOR”, al Școlii Gimnaziale ”Marin Preda”  din Pitești.
Cursul ”Handling Stress and Avoiding Burnout” s-a desfășurat în Republica Cehă (Praga), și a fost organizat de ”DOREA Educational Institute”, o instituție de formare și educație nonformală de renume, care dispune de formatori profesioniști. Scopul acestui work-shop a fost înțelegerea modului în care stresul afectează cadrul didactic și modul acestuia de a preda; reducerea consecințelor stresului atât în rândul cadrelor didactice, cât și al elevilor; instrumente practice pentru a face emoțiilor dificile.
Participanții și-au împărtășit propriile experiențe, au testat într-un mod de lucru nonformal (puși în diverse situații dificile) și au învățat să recunoască efectele pe care stresul sau o emoție puternică le pot avea asupra organismului uman (modificări ale ritmului  cardiac, ale respirației, probleme ale sistemului digestiv etc), dar și metode de relaxare, prin care să poată fi gestionate momentele mai încărcate emoțional.
Pe termen scurt, stresul poate fi benefic pentru sănătatea şi siguranţa noastră, ajutându-ne să facem faţă situaţiilor dificile (de exemplu: la examene, lucrări, teze  te poți concentra mai bine în condiţii de stres). Corpul uman răspunde eliberând hormoni şi accelerând ritmul cardiac şi respirator, iar creierul cere mai mult oxigen şi se concentrează asupra problemei pentru a coordona restul corpului să răspundă cât mai repede şi cât mai bine. Pe termen lung însă poate cauza dezechilibre majore în organism ducând la extenuare (burnout) : epuizare emoțională, fizică, mentală.
Viața în clasă e foarte complexă. Un profesor trebuie să relaționeze cu mai mulți elevi, în același moment. Este un lucru destul de dificil, deoarece că elevii sunt foarte diferiți , au nevoi diferite,  iar educatorul trebuie să rămână calm și prezent, în timp ce încearcă să înțeleagă ce anume a stat în spatele unei anumite  acțiuni  a unui elev. Astfel, va reuși să îl ajute pe copil și va evita, totodată, să se lase măcinat de trăiri negative. Profesorul trebuie să dezvolte o bună relație cu fiecare școlar și să rezolve toate situațiile neprevăzute.  De multe ori, se  intră într-un cerc vicios: problemele de comportament ale elevilor stresează dascălul. Dacă este stresat, nu poate stabili  relații bune cu cei mici. Dacă nu stabilește relații bune cu copiii, nu va putea să transmită informații și modele de comportament, să motiveze elevii, să mențină o ambianţă plăcută la ore şi o relaţie de cooperare cu aceştia, astfel încât să nu se creeze o atmosferă stresantă pentru elevi.
Pe de altă parte, stresul la școlari poate cauza lipsă de interes, absenteism, conflicte, incapacitate de concentrare, rezultate slabe la învățătură, etc. Procedee simple precum  comunicarea, comutarea atenției de la o situație care are un caracter stresant la o alta care poate provoca emoții pozitive pot duce la atenuarea și chiar înlăturarea tensiunii nervoase a elevului și stabilirea unui climat liniștit în sala de clasă. Este necesar ca elevul să se concentreze pe activități utile și interesante, pentru că ele pot înlocui efectul situațiilor stresante.
Profesorul nu are doar misiunea de a transmite anumite informaţii care să fie receptate de către elevi, ci el trebuie să se preocupe şi de dimensiunea afectivă şi spirituală a vieţii elevilor, de dezvoltarea psiho-emoţională a copilului, iar acest lucru poate fi realizat printr-o atitudine calmă, relaxată, care să ofere un model comportamental elevului.

Prof. Vasilescu Ramona
Școala Gimnazială ”Marin Preda”, Pitești
(Postat decembrie 2016)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top