Erasmus+ este programul UE în domeniile educației, formării, tineretului și sportului pentru perioada 2014-2020.
Programul Erasmus+ este conceput cu scopul de a sprijini eforturile țărilor participante la program de a utiliza în mod eficient talentul uman și capitalul social al Europei, confirmând în același timp principiul învățării pe tot parcursul vieții prin corelarea sprijinului acordat învățării formale, non-formale și informale în domeniile educației, formării și tineretului.
Care este rolul unui program ERASMUS + şi ce oportunităţi poate crea la nivel individual cadrelor didactice?
- dezvoltare personală, profesională şi socială prin dezvoltarea de competenţe (cunoştinţe, abilităţi, atitudini) într-un context internaţional precum şi recunoaşterea acestor competenţe
- îmbunătăţirea procesului de predare, formare şi învăţare a profesioniştilor din domeniile educaţie, formare şi tineret
- învăţarea sau aprofundarea unor limbi străine (creşterea competenţelor lingvistice)
- conştientizarea importanţei şi înţelegerea unor culturi şi ţări noi, dezvoltând astfel sentimentul de apartenenţă la valorile europene şi implicarea activă în comunitate
- dezvoltarea capacităţii organizaţionale în contextul cooperării europene şi internaţionale
- crearea de legături între educaţia formală, şi învăţarea nonformală
Prima etapă de mobilitate din cadrul ,,PROIECTULUI EDUCAȚIONAL ERASMUS + ’’ 2016-1-RO01-KA101-023724, denumit sugestiv ,,ȘCOALA COMPETENȚELOR” şi desfăşurat de Şcoala Gimnazială ,,Marin Preda’’ Piteşti a fost derulată în Bulgaria, în perioada 31 octombrie - 4 Noiembrie 2016, cu tema ,,ARTA ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR ȘI DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR CHEIE’’.
Partenerii europeni din cadrul acestui curs au fost Bulgaria și Belgia, fiecare aducând cu sine pe parcursul tuturor activităților derulate în comun, o parte dintre caracteristicile sistemelor de educație a țărilor din care provin cu accent pe latura artistică și pe dezvoltarea competențelor cheie în domeniul artei .
Activitățile din cadrul acestei mobilități s-au desfășurat în principal la Grădinița cu Program Prelungit ,,BRATYA GRIMM’’ din Shumen, Bulgaria.
Au existat pe parcursul programului pus la dispoziție de organizatori, numeroase activități derulate în parteneriat și cu alte instituții de cultură, educaționale și municipale cum ar fi : Universitatea din Shumen, Teatrul Naţional din Shumen, Şcoala de Artă precum şi Primăria oraşului.
Obiectivul principal al cursului a urmărit dezvoltarea resursei umane didactice prin însușirea unor modele de strategii de lucru inovative utilizate în CENTRUL ARTĂ - Estetic și Creativ, prin care se pot dezvolta competențele cheie la vârsta preșcolarității și îmbunătăți eficiența actului educativ .
Dintre acţiunile numeroase incluse în cadrul acestui proiect de mobilitate, amintim: activități interactive prin prezentarea unor exemple de bună practică care să favorizeze schimbul de idei și aplicabilitatea acestora în situații de învățare diferite ca și context educațional și cultural; participarea la întâlniri cu autoritățile locale spre a descoperi sisteme educaționale alternative ca viziune ;vizite la instituții de cultură, adiacente celor educaționale observând și preluând modalități creative de lucru ;susținerea de către participanții europeni a unor activități demonstrative care să vizeze dezvoltarea competențelor cheie ale preșcolarilor în domeniul artei,promovând interculturalitatea printr-un limbaj comun al formelor, culorilor și tehnicilor artistice.
Participanții și-au împărtășit propriile experiențe educaționale și au învățat cu interes unii de la alții. Au fost vizate domenii variate ale artei precum pictura, muzica, dansul , teatrul-art drama. S-a urmărit dezvoltarea competențelor cheie atât pe latura practică dar și pe cea artistică prin activități antrenante, bogate în materiale didactice și metode moderne interactive care i-au atras pe copii și au generat produse artistice deosebite.
Prin modul în care funcţionează acest proiect, la nivelul statelor europene, mobilităţile reprezintă un real câştig pentru cadrele didactice care-şi îmbogăţesc experienţa profesională şi lingvistică. Satisfacţii pot exista şi la ceilalţi actori ai educaţiei-şcoala, copiii şi părinţii care se pot bucura de multiplele valenţe formative ale unor sisteme de educaţie de succes.
Prof. înv. preşc. Păun Mihaela
Şcoala Gimnazială ,,Marin Preda’’ Piteşti
(Postat noiembrie 2016)