Școala ”Nicolae Simonide”, una dintre cele mai apreciate unități de învățământ din Pitești, păstrează și anul acesta tradiția rezultatelor bune, ducând mai departe renumele creat de-a lungul timpului. Despre realizări, dar și despre noutățile din sistemul de învățământ, am stat de vorbă cu directorul unității școlare, profesorul Ion Miu.

- Dle director, cum ați caracteriza semestrul I din punct de vedere al rezultatelor obținute de elevii școlii pe care o conduceți?
- Sigur că, dacă privim lucrurile pe fiecare obiect de studiu în parte, există și lipsuri și realizări. Noi avem o școală bună, cu elevi bine pregătiți și profesori cu mare experiență. Avem rezultate foarte bune la matematică, engleză, chimie. Spre exemplu, la engleză, elevi ai școlii noastre au obținut 5 premii I la diverse concursuri școlare. Avem, de asemenea, un elev de clasa a VIII-a foarte bun la chimie, a luat mențiune la Olimpiada Națională de Chimie, o altă elevă care a luat cel mai bun punctaj la ArgeșGim (concurs interjudețean de matematică) și premiul II la Euclid, alt concurs important. Acestea sunt doar câteva dintre rezultatele deosebite, mai sunt și alți copii cu premii și distincții la Școala ”Nicolae Simonide”. Sunt mulțumit de rezultatele din semestrul I, avem motive de satisfacție profesională.
- Rezultatele bune se datorează și unui management performant. Ce presupune rolul unui director de școală la timpul actual?
- La momentul actual, funcția de director de școală presupune un volum de muncă extrem de mare, desfășurată în toate compartimentele: audit, buget, întreținere, curriculum. Din ce în ce mai mult se constată o lipsă de specializare și stabilitate a funcției de director, în general. Înțeleg prin asta că este nevoie de organizarea unor concursuri specializate pentru ocuparea unei astfel de funcții, pe baza cărora să i se permită unui director să conducă o unitate de învățământ cel puțin patru ani și nimeni să nu-l poată schimba decât dacă încalcă vreo normă legislativă. Altfel, în alte condiții, pe o perioadă mai scurtă de timp, este greu să-ți conturezi o strategie de lucru, să-ți faci anumite planuri pentru că nu poți sau să nu ai timp să le pui în aplicare. 
- Cum stau lucrurile în ceea ce privește completarea normelor didactice în școală?
- O problemă deosebită cu care ne confruntăm în ultima perioadă este aceea a încadrării profesorilor titulari în contextul reducerii numărului de elevi. Directorul de școală trebuie să se zbată să găsească soluții de completare a normelor cadrelor didactice, în special prin opționale. Personal, am o propunere în acest sens, care cred că ar trebui luată în considerare de către factorii abilitați și transmisă Ministerului Educației. Avem profesori de muzică, de desen, de religie, cu ore mai puține. Ar trebui ca legea să ne permită ca în cadrul normei, dacă aceasta se reduce, acești profesori să fie încadrați și pe activități cultural-artistice, prin opționale. Ministerul Educației ar trebui să aloce ore în plus la aceste discipline astfel încât și cadrele didactice să aibă normele completate, dar și elevii să participe la activități opționale în cadrul cărora își pot dezvoltata anumite aptitudini. Profesorii pot fi astfel transformați într-un fel de animatori cultural-artistici.
- Care credeți că ar trebui să fie punctul de plecare al reformei școlare, atât de intens solicitată în ultima perioadă?
- Școala ”Nicolae Simonide” are trei niveluri de învățământ: preșcolar  unde funcționează o grădiniță cu program normal cu trei grupe, învățământ primar cu 10 clase și învățământ gimnazial cu 7 clase. În colaborare cu ONG-ul format de Asociația Părinților copiilor din școală am introdus și activitatea de after-school, care constă în servirea mesei, efectuarea temelor, studiu, program desfășurat în intervalul orar 12.00-17.00, program de care beneficiază atât cei mici cât și elevii de la clasele gimnaziale. În zona aceasta mai sunt însă alte două școli de acest tip. În marile orașe, așa cum este și Piteștiul, instituțiile școlare ar trebui restructurate. Ar trebui create instituții școlare strict pentru învățământul preșcolar, unități școlare rezervate exclusiv învățământului primar și respectiv unități școlare doar pentru învățământul gimnazial. În acest fel, aceste instituții școlare ar funcționa la întreaga capacitate atât în ceea ce privește spațiu cât și timpul. S-ar rezolva și problema finanțării per elev, care provoacă disfuncționalități în prezent pentru că primăria trebuie să facă permanent rectificări de buget pentru acoperi astfel de cheltuieli. În plus, ar fi timp și pentru organizarea altor tipuri de activități extrașcolare și extracurriculare pentru elevi.
- Introducerea manualelor școlare alternative a vizat o schimbare în învățământ. Cum vi se par aceste manuale alternative, cât de utile sunt?
- Din punctul meu de vedere, manualele școlare alternative sunt o mare dramă. Spun asta pentru că intenția ministerului a fost bună, dar manualele alternative existente pe piață au o vechime de peste 15 ani, nu mai corespund noilor programe, nu sunt actualizate, deși Ministerul Educației bagă bani în continuare în editarea acestora. Eu, spre exemplu, la matematică, nu pot folosi niciun manual alternativ, sunt nevoit să folosesc un manual auxiliar care este conceput conform programei școlare actuale. Ministerul sau alte structuri abilitate ar trebui să editeze un manual standard pentru fiecare obiect de studiu în parte, un manual de referință. Ar putea să facă acest lucru în colaborare cu Academia Română, unde sunt specialiști în metodică, pedagogie, psihopedagogie. 
- Luna aceasta încep înscrierile în clasa pregătitoare și clasa I pentru anul școlar 2015-2016. Care este planul de școlarizare și ce ofertă educațională pregătește Școala ”Nicolae Simonide” viitorilor elevi?
- În primul rând este important de știut că la școala noastră funcționează un Centru de Evaluare Psihopedagogică a copiilor care nu împlinesc vârsta de 6 ani până în septembrie 2015 și pe care părinții doresc să-i înscrie în clasa pregătitoare. Un psihopedagog va evalua toți copiii din această categorie și va da avizul privind înscrierea în clasa pregătitoare. În ceea ce privește școala noastră, pe lângă cele două clase formate anul trecut, în viitorul an școlar vom mai forma alte două clase pregătitoare. Înscrierile se fac exclusiv la secretariatul școlii, bineînțeles cu documentele aferente înscrierii. Nu există criterii specifice privind înscrierile, doar câteva priorități care mi se par normale. Fie bunicii copilului locuiesc în circumscripția noastră școlară, fie părinții copilului au locul de muncă în zona aceasta a școlii. Asta nu înseamnă că nu primim și alți copii la înscriere, nu vom respinge pe nimeni care va dori să studieze la Școala ”Nicolae Simonide”.
- Ministerul Educației a reluat simularea evaluărilor naționale. Ați avut emoții pentru elevii școlii pe care o conduceți?
- Aceste simulări sunt binevenite pentru că ajută la pregătirea elevilor din punct de vedere psihologic pentru examenele naționale. Pregătirea propriu-zisă este încă la jumătate la momentul actual. Dar este bine pentru că elevii cunosc tipologia de evaluare, structura subiectelor, se obișnuiesc cu atmosfera de examen, își testează cunoștințele și își cunosc lipsurile. Nu am avut emoții pentru elevii școlii noastre din acest punct de vedere, sunt mulțumit că Ministerul Educației a reluat organizarea acestor simulări și că este o acțiune desfășurată la nivel național. 

(Postat februarie 2015)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top