odobescuProiectul Erasmus+ aflat în desfășurare în perioada 15 septembrie 2017-15 septembrie 2019 la Colegiul Național ”Alexandru Odobescu” face parte din acțiunea cheie KA2 – parteneriat strategic, doar între școli, în vederea cooperării pentru inovarea în educație și a schimbului de bune practici. Denumirea proiectului este: ”Let’S make A difference bY combating xeNOphobia!”, acronimul fiind ”SAY NO”. Coordonatorul este Almåsskolan, Lindome – Molndal, din Suedia, parteneri fiind: Colegiul Național ”Alexandru Odobescu”, Pitești, România, “Zespol Szkol w Staninie Publiczne Gimnazjum”, Polonia și „Grunnskóli Vestmannaeyja”, Islanda.

Scopul proiectului este de a contribui la combaterea xenofobiei și a rasismului în școlile și comunitățile noastre și la creșterea respectului între oamenii lumii.
Prioritățile proiectului sunt:
# Educația incluzivă și formarea tinerilor
Acest proiect se concentrează în totalitate pe combaterea xenofobiei și rasismului și dezvoltarea competențelor sociale, civice și interculturale ale elevilor noștri atât în zonele geografice multiculturale, cât și în cele omogene. Având în vedere că toate țările europene se confruntă cu o creștere a intoleranței față de refugiați, grupuri etnice și imigranți, intenționăm să colaborăm cu studenții noștri pentru a înțelege mecanismele și expresiile xenofobiei și rasismului și modul cum să le combatem. În cadrul activităților vom testa și vom împărtăși metode pe care le putem utiliza în activitatea școlară zilnică.
# Educație deschisă și inovatoare, încorporată în era digitală
În acest proiect vom testa metode noi care combină metodele de predare formale și non-formale. Vom integra instrumentele digitale, cum ar fi vlogurile, blogurile, social media, iTunes etc., în activitatea noastră, nu numai în scopuri de comunicare între elevii noștri, ci și pentru a expune rezultatele acestora. Vom organiza activități comunitare, cum ar fi expoziții în spații publice, flash-mob-uri, dezbateri, întâlniri cu politicieni pentru a atrage atenția asupra subiectului ca atare și asupra proiectului. În activitatea noastră vom folosi instrumentele TIC pentru a vitaliza predarea subiectelor pe care intenționăm să le implicăm în proiect, nu numai în zona de interes, ci și în general. În proiectul nostru, elevii dezavantajați vor avea aceleași posibilități de a participa și de a se dezvolta ca și colegii lor de clasă.
# Consolidarea profilului profesiilor didactice prin atragerea celor mai buni candidați și prin susținerea acestora
Prin acest proiect, profesorii își vor dezvolta abilitățile de predare, susținute de instrumentele digitale, competențele în gestionarea diferitelor grupuri de elevi și competențele de colaborare prin colaborarea cu colegii din Europa și adaptarea ideilor și activităților de predare. Pe termen lung, cu cât vom avea profesori mai bine pregătiți în școlile noastre, cu atât organizațiile noastre vor deveni mai puternice și vor atrage elevi mai interesați de propria formare.

Obiective
1. Să oferim elevilor noștri o oportunitate de a interacționa cu studenți din alte țări și, astfel, să-și extindă perspectivele și să-și sporească gradul de conștientizare a xenofobiei astfel încât să poată lua decizii legitime bazate pe experiențele derivate din acest proiect
2. Să ofere studenților un sentiment sporit de responsabilitate pentru propria învățare prin implementarea metodelor de învățare de la egal la egal
3. Să oferim elevilor o încredere sporită în a-și împărtăși cunoștințele între ei
4. Să îmbunătățim abilitățile de predare a cadrelor didactice în domeniul vizat și dotarea acestora cu metode noi, prin schimb de experiențe și cunoștințe
5. Să integrarăm TIC în învățare și predare, astfel încât să se îmbunătățească abilitățile elevilor și profesorilor în domeniul TIC
6. Să desfășurăm activități extra-curriculare pentru a lărgi beneficiarii rezultatelor proiectului.
Printre activităţile care urmează a se derula se pot menţiona: realizarea unor filme de prezentare individuală, realizarea unor filme de prezentare a școlii, orașului și județului, prezentarea acestora în cadrul mobilităților, realizarea unui site - vlog, participarea la dezbateri pe teme de istorie a xenofobiei, participarea la dezbateri pe teme de combatere a xenofobiei, realizarea de sondaje, studierea țărilor partenere (Suedia, Islanda, Polonia), corespondența cu elevi din alte țări, participarea la schimburi școlare organizate pe durata celor doi ani de proiect, realizarea unor expoziții pe tema proiectului, etc.
Echipa de lucru a proiectului este compusă din elevi şi cadre didactice. Elevii care participă la activităţi sunt elevi ai Colegiului Naţional Alexandru Odobescu, Piteşti, clasele IX – XII, au vârsta cuprinsă între 14 – 18 ani și au trecut printr-un proces de selecţie în două etape: dosar de selecţie si interviu, recomandarea profesorului diriginte fiind obligatorie. În procesul de selecţie s-au avut în vedere: profilul personalităţii candidatului, capacitatea de a lucra în echipă, toleranţa, rezistenţa la stres, capacitatea de adaptare, seriozitatea şi credibilitatea, puterea de convingere), disponibilitatea de a lucra în timpul liber, sprijinul familiei, posibilitatea de a caza elevi străini în familie, etc. Coordonatoarele proiectului sunt: prof. Camelia Cioacă și prof. Roxana Dumitrașcu.
Prima mobilitate, constând într-o întâlnire transnațională și o serie de cinci zile de activități de învățare la care au luat parte șapte elevi, s-a desfășurat între 2-6 octombrie 2017 la Lindome în Suedia. Au fost zile pline, s-a lucrat susținut și acum putem spune că evenimentul a fost un succes.
Prima zi a început cu o serie de jocuri interactive, de cunoaștere, care să îi ajute pe copii în a comunica cu ceilalți. S-a trecut la realizarea logo-ului proiectului, compunerea echipelor și prezentările fiecărei școli implicate și, respectiv, cele individuale. De asemenea, după pauza de prânz, acestora le-a fost prezentată ideea de xenofobie și ce presupune acest lucru. Marți au învățat despre munca în echipă și cât de eficient poate fi acest lucru. Tema zilei de miercuri a fost xenofobia și modul în care putem preveni acest lucru, iar pentru a înțelege în profunzime termenul, grupul ”Toleranță” le-a vorbit elevilor despre anumite fapte din trecut, iar ei au lucrat în echipe și au discutat dacă modul în care acele fapte au fost săvârșite era corect. După pauza de prânz, au învățat cântecul pe care urma să-l prezinte în fața profesorilor și a părinților, numit ”Swedish Fika” și au avut parte de o serie de jocuri interactive. Joi a fost programată vizita în Gotteborg care a fost uimitoare! Gotteborg e un oraș nemaipomenit, foarte animat. Vineri s-au stabilit ultimele detalii referitoare la etapele care trebuie parcurse până la următoarea întâlnire.
Cea de-a doua mobilitate, constând într-o întâlnire transnațională și o serie de cinci zile de activități de învățare la care au luat parte alți șapte elevi din colegiul nostru, s-a desfășurat între 27 mai-1 iunie 2018 la Vestmanayjar Islanda.
Pe parcursul celor cinci zile s-au desfășurat activități care au avut ca punct de plecare cele patru filme care au fost realizate de fiecare țară participant cu tema ”Istoria xenofobiei in ultimii 100 de ani”, au fost vizionate filmele, au avut loc dezbateri si prezentări. S-a organizat si vernisat o expoziție cu fotografii ale elevilor din toate cele patru țări legate de tema catastrofelor naturale, având în vedere experiența locuitorilor insulei pe care ne aflam și pe care exista un vulcan active care izbucnise in anul 1973 și fusese o experiență care merita a fi împărtășită. Copii au cântat și au dansat împreună și au lucrat in echipe mixte pentru organizarea, pregătirea și desfășurarea unui marș al toleranței, înțelegerii și respectului reciproc.
Din programul celei de-a treia mobilități – România – 8-12 octombrie 2018 amintim:
# Ceremonia de bun venit si turul școlii
# Dezbatere pe tema holocaustului cu particularizarea elementelor specifice României
# Atelierele Diversității desfășurate la Muzeul Pomiculturii și Viticulturii Golești, ocazie cu care elevii au confecționat păpuși tradiționale românești care vor fi expuse în colțul Erasmus care va fi organizat in fiecare școală și au pictat pietre pe care le vor păstra ca amintire
# Vizită la Palatul Parlamentului
# Vizită la Muzeul Holocaustului cu ocazia zilei naționale a Holocaustului in România 9 octombrie
# Depunere de flori la Monumentul Holocaustului București
# Workshop – jocurile diversității în colaborare cu studenți și profesori de la Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte
# Marșul prieteniei și toleranței între Piața Vasile Milea și Piața Primăriei împreună cu elevi de la Școala Gimnazială Mihai Eminescu Pitești
# Flash – mob în Piața Primăriei
# Workshop – inițiere în utilizarea programului Prezi
# Dezbatere în colaborare cu studenți și profesori de la Universitatea Constantin Brâncoveanu pe tema xenofobiei în zilele noastre
# Schimb de bune practici in colaborare cu studenți și profesori de la Universitatea Constantin Brâncoveanu privind experiența Erasmus
# Vizită la Memorialul Experimentului Pitești – Închisoarea Pitești
# Excursie la Lacul Vidraru și Curtea de Argeș
Până la ultima etapă a proiectului – Polonia în mai 2019 urmează să mai producem un film referitor la xenofobia in zilele noastre si la diferitele stereotipuri cu care ne confruntăm în activitatea noastră și desigur să continuăm activitatea de promovare și diseminare.

 (Postat octombrie 2018)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top