28O preocupare permanentă a întregului colectiv de cadre didactice din unitatea noastră școlară a fost aceea de a-i antrena pe elevi în desfășurarea unor activități extracurriculare, artistice și educative, urmărindu-se promovarea valorilor cultural-educative, dezvoltarea gustului pentru artă și a sensibilității estetice a elevilor. Vizitele la muzee, expoziţii, monumente şi locuri istorice, case memoriale constituie un mijloc de a preţui valorile culturale, folclorice şi istorice ale poporului nostru, stimulează activitatea de învăţare, întregesc şi desăvârşesc ceea ce elevii acumulează în cadrul lecţiilor, iar vizionarea unui  spectacol de teatru, operă sau balet poate constitui atât surse de informații, cât și puncte de plecare în a face cunoștință cu lumea artei, a frumosului.
Urmărind să facilităm prezența culturii în viața elevilor, să-i formăm în spiritul valorilor morale, să le dezvoltăm gustul pentru frumos, pentru literatură și muzică, în contextul în care mass-media abundă în programe de divertisment de o calitate îndoielnică și violența este din ce în ce mai des întâlnită, i-am antrenat pe elevi, de-a lungul mai multor ani, la unul dintre cele mai emoționante acte de cultură care, cu siguranță, duce la o dezvoltare armonioasă a personalității lor, la o rafinare a gusturilor artistice – vizionarea spectacolelor de operă sau balet. Cu șapte ani în urmă, când la nivelul școlii noastre a fost inițiată această activitate culturală, demersul cadrelor didactice de a participa cu elevii la un spectacol de operă a fost privit cu oarecare reticență de către aceștia. Întâlnirea cu această formă de teatru cu muzică, pasiunea, talentul și frumusețea celor de pe scenă i-au entuziasmat pe elevi care au simțit că pășesc, efectiv, într-o altă lume alături de artiștii de pe scenă și le-au spulberat fulgerător ideea că un spectacol de operă ar fi plictisitor sau obositor.
Pentru că în mod constant aceștia și-au manifestat dorința de a merge la operă și entuziasmul de a vedea interpretarea unor opere literare, într-o armonie perfectă a teatrului cu muzica, unitatea noastră școlară a încheiat un acord de parteneriat cu Opera Națională din București pentru a ne fi facilitat accesul la cât mai multe reprezentații renumite din stagiunile deschise anual. Participarea la un astfel de spectacol cu peste 300 de elevi nu a făcut decât să-i încânte pe reprezentanții acestei instituții culturale și să le recunoască, cu mândrie, calitățile, dorința de a-și dezvolta simțul estetic, de a aprecia actul de cultură, arta, în general. „Traviata”, „Carmen”, „Bărbierul din Sevilla”, „Spărgătorul de nuci” sunt numai câteva dintre spectacolele vizionate în cadrul cărora elevii au apreciat arta teatrală, decorul, costumația, viața scenică, muzica, s-au familiarizat cu noțiunile de arie, uvertură sau chiar foaier, au înțeles mai bine rolul tuturor  celor implicați într-o astfel de reprezentare scenică (cor, orchestră, dirijor, regizor de scenă, costumier, scenograf, machior, mașiniști, maestru de lumini, maestru de sunet, compozitor, libretist).
Fără îndoială că, intrând în contact cu lumea spectacolului de operă, observând câtă muncă depun actorii pentru a oferi publicului un spectacol de calitate ori câtă responsabilitate au aceștia față de oamenii care vin să îi admire, elevilor li se va dezvolta simțul responsabilității, vor aprecia pasiunea, talentul și efortul celor prezenți pe scenă, celor care au succes în viață.

Prof. Adela Păun
Prof. Camelia Dobre
Școala Gimnazială „Matei Basarab”, Pitești
(Postat octombrie 2016)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top