astra invanatamtul dual 2Învățământul profesional de tip dual reprezintă o formă de organizare a învățământului profesional, organizat la inițiativa operatorilor economici interesați în calitate de potențiali angajatori, asigurând oportunități sporite de educație și formare profesională de calitate, în relație cu un potențial loc de muncă.
Acest tip de învățământ se poate organiza în școli profesionale independente sau cadrul liceelor tehnologice, unități de învățământ acreditate sau autorizate să furnizeze formare profesională .
Învățământul profesional de tip dual se poate organiza numai în parteneriat cu operatorii economici autorizați, pe baza unei metodologii specifice. Operatorii economici, parteneri de practică, trebuie să asigure resursele materiale și umane necesare pregătirii practice a elevilor în cadrul activităților de instruire practică și a stagiilor de pregătire practică derulate pentru dobândirea calificării profesionale.

Învățământul dual îndeplinește următoarele cerințe:
# Contract de parteneriat încheiat între operatori economici, unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială (UAT) pe raza căreia se află unitatea școlară (contract care stabilește condițiile de colaborare, drepturile și obligațiile părților, precum și costurile asumate de parteneri)
# Contractul de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învățământul dual, încheiat între elev, (părintele, tutorele sau susținătorul legal al elevului minor), operatorul economic și unitatea de învățământ, contract care stabilește drepturile și obligațiile părților
# Facilități fiscale pentru operatorii economici care încheie contract de parteneriat cu unitățile de învățământ (facilități la plata impozitelor, taxelor și contribuțiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale)
# Decontarea cheltuielilor de transport indiferent de oferta existentă în localitatea de domiciliu.

Formațiuni de studii în învățământul dual
# Clase cu min. 20, max. 30 elevi (în medie 25 de elevi);
# Instruirea practică și pregătirea de specialitate pe grupe de min. 10, max. 15 elevi;
# Clasele pot fi constituite din max. 3 grupe cu calificări diferite;
# Normarea posturilor didactice pentru activitățile de laborator și instruire practică din învățământul liceal tehnologic și din învățământul profesional se face pe grupe, pe baza normativelor în vigoare privind formațiunile de studiu.

Cine poate urma învățământ profesional de tip dual?
# Învățământul profesional de tip dual se adresează elevilor care au absolvit clasa a VIII-a.
# Pentru pregătirea practică elevii încheie un contract individual cu un operator economic, partener de practică al școlii.

În ce constă pregătirea profesională?
Pregătirea profesională  în cadrul Liceului Tehnologic Astra este organizată pentru calificări profesionale de nivel 3 (de exemplu: Operator la mașini cu comandă numerică, Operator sonde, Electronist aparate si echipamente, etc.), stabilite de operatorii economici care solicită organizarea de învățământ de tip dual  ( SC Autoturisme  Dacia SA, OMV Petrom SA, SC Dräxalmaier Pitești.
Pregătirea teoretică se realizează în cadrul școlii iar pregătirea practică la operatorul economic, după cum urmează:
- în clasa a IX-a 20% pregătire în companie și 80% în școală
- în clasa a X-a 60 % pregătire în companie și 40% în școală
- în clasa a XI-a 70% pregătire în companie și 30% în școală
Pentru monitorizarea practicii derulate la operatorii economici unitatea de învățământ asigură un cadru didactic pentru fiecare grupă, care urmărește respectarea prevederilor contractului individual de pregătire practică, pentru fiecare elev din grupa pe care o coordonează, indiferent dacă stagiul de practică se desfășoară la unul sau la mai mulți operatori economici.
Operatorii economici la care se desfășoară pregătirea practică a elevilor din învățământul profesional de tip dual stabilesc tutorii care coordonează această activitate.
Pentru buna desfășurare a pregătirii practice, tutorii colaborează cu cadrele didactice coordonatoare de practică.
Responsabilitățile tutorelui și ale cadrului didactic coordonator de practică sunt stabilite prin contractul individual de pregătire practică. Tutorii și cadrele didactice din școală stabilesc împreună programul de pregătire profesională al elevilor și asigură evaluarea performanțelor elevilor pe durata pregătirii.

Beneficii pentru elevi
Din partea statului
Elevii care urmează acest traseu de pregătire profesională beneficiază, pe baza Hotărârii Guvernului României nr. 1062/2012, privind modalitatea de subvenționare de către stat a costurilor pentru elevii care frecventează învățământul profesional, de o ”bursă profesională” lunară, în cuantum de 200 lei.
Din partea operatorilor economici
Pe lângă bursa profesională acordată de stat, în conformitate cu prevederile legale, elevii din învățământul profesional de tip dual beneficiază de susținere financiară din partea operatorului economic de cel puțin  bursa oferita de stat, acordată pe baza unui set de criterii clare, stipulate în contractele de practică, prin care se încurajează o atitudine responsabilă față de muncă și formare profesională.
Această susținere financiară acordată de operatorul economic, partener de practică, va include, cel puțin: bursă, cheltuieli cu examinările de medicină a muncii și analize medicale obligatorii, asigurare de risc, echipamente de lucru și de protecție, conform cerințelor și riscurilor la locul de muncă, transport  la punctele de lucru, masă caldă în zilele de  practică,  ședințe de dezvoltare personală.

Argumente PRO
1. Învățământul dual reprezintă o posibilă soluție pentru revigorarea pieței muncii. Această forma de învățământ va oferi elevilor atât cunoștințe teoretice, cât și aspecte practice, astfel ca pregătirea primită de ei va fi conectată la cerințele pieței muncii. Având în vedere acest lucru, elevii vor obține o calificare care îi va ajuta să se încadreze mai ușor pe piața muncii.
2. De asemenea, învățământul dual reprezintă o formă de sprijin pentru meseriile care sunt pe cale de dispariție, din cauza lipsei de personal calificat. Într-o prima fază, cei care se vor califica într-un anumit domeniu ar putea să-și găsească mai ușor un loc de muncă, în condițiile în care concurența pe posturile tehnice este scăzută. În plus, ei ar putea beneficia și de salarii mari, tot ca urmare a lipsei unor oameni pregătiți și nu în ultimul rând beneficiază de formare profesională în calificări recunoscute pe plan european.

Director: prof. Maria Ionică
Coordonator practică: prof. Niță Adela
(Postat decembrie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top