02Resursele Educaționale Deschise provoacă o schimbare majoră în educație. Cu ajutorul acestui tip de resurse trecem la un sistem de învățare în care vârsta, locul de pe glob și posibilitățile financiare nu mai sunt relevante pentru a avea acces la materiale educaționale, fie ele cursuri, manuale, exerciții, teste sau jocuri educative.

Mai mult, avem acces la mai mulți profesori, la mai multe forme de învățământ și putem contribui efectiv la perfecționarea resurselor de învățare datorită modului liber în care sunt licențiate resursele educaționale. Și asta nu doar exclusiv în mediul digital sau neapărat având acces la Internet.

Ce înseamnă Resurse Educaționale Deschise?
Resursele Educaționale Deschise sau OER (cum găsim foarte des prescurtat – vine de la Open Educational Resources) sunt materiale pentru învățare, predare, cercetare sau alte scopuri educaționale pe care le poți folosi, adapta și redistribui liber, fără constrângeri - sau cu foarte puține restricții - legate de drepturile de autor. Materialele pot fi cursuri, planuri de lecții, prezentări, cărți, manuale, teme pentru acasă, chestionare, activități în clasă sau în laborator, jocuri, simulări, teste, resurse audio sau video și multe altele puse la dispoziție în format digital sau pe un suport fizic și la care ai acces liber.

La ce se referă deschis?
Resursele deschise sunt cele la care ai acces gratuit sau cu o taxă moderată, de oriunde din lume și de pe orice tip de platformă – de pe calculator, de pe tabletă sau de pe telefon. Totuși, OER nu sunt numai resursele digitale sau cele asociate platformelor de e-Learning. OER pot fi și resurse în format fizic, tipărite.

Cât de liber?
Din punctul nostru de vedere, pentru a fi catalogate resurse educaționale deschise, acestea trebuie să fie gratuite sau să aibă un cost redus, să fie accesibile de oriunde din lume și de pe orice tip de tehnologie, plus să aibă o licență liberă. Totuși, acesta nu este un punct de vedere universal acceptat și există mai multe definiții pentru resursele educaționale deschise. De exemplu, în definiția adoptată de UNESCO este cuprinsă și partea de licențiere liberă, în schimb OER Commons nu menționează tipul de licență pe care ar trebui să-l aibă resursele.

Mihai Cristina Elena – director,
Liceul Tehnologic DACIA Pitești

(Postat octombrie 2017)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top