ganduri de dascal 3Câtă bucuriei! Ce sentiment poate fi mai frumos decât acela pe care-l simți atunci când, mergând să-ți vizitezi foștii elevi, aceștia ies toți și sar să te îmbrățișeze. Ce poate fi mai frumos pentru un profesor decât recunoștință elevului său! Pentru mine, nu există altă apreciere mai presus de aprecierea elevilor mei! Astăzi, copiii mei, foștii mei elevi, mi-au dovedit încă o dată că munca mea de dascăl și-a atins obiectivele. Voi, dragii mei sunteți cei mai aprigi critici ai mei! În funcție de sentimentele pe care le nutriți voi pentru mine, după ce s-a terminat activitatea mea la clasă, pot să înțeleg dacă am reușit să ajung sau nu la sufletul vostru, nu doar să vă transmit informațiile strict științifice.
Câtă energie pozitivă ați putut voi astăzi să-mi transmite-ți! Extrem de multă energie! Vă iubesc! Sunteți toți speciali pentru mine!
Astăzi este despre voi, foștii mei elevi. Dar mereu, cu fiecare generație, descopăr că mica mea amprentă asupra dezvoltării voastre va fi resimțită!
Multe din sentimentele voastre pentru mine că profesor, pentru materia pe care v-am  predat-o și despre ceea ce ați vrea să schimbați în timpul orelor de chimie le știam din testele de feedback date la sfârșitul anului trecut.
Prima întrebare la care ați răspuns a fost:
"Cum vi s-au părut orele de chimie și ce ați schimba la ele?"
Răspunsurile pe care voi le-ați dat și de care o să țin cont au fost în proporție de 90% pozitive. Pentru voi aceste ore sunt: "cele mai frumoase comparativ cu alte materii, interesante, haioase, super distractive, practice, frumoase dar scriem prea mult (acest punct slab , scriem prea mult l-am găsit în mai multe teste și promit că o să țin cont de el), la început plictisitoare apoi au început să-mi placă, datorită dumneavoastră." Iar de schimbat la orele de chimie, nu ați schimba nimic chiar dacă scrieți prea mult, chiar dacă sunt prea punctuală, de fapt unii dintre voi ați spus că ar fi bine să mai întârzii dar, din perspectiva mea, lucrul acesta nu cred că pot să-l fac. Și, așa cum v-am spus și vouă de nenumărate ori, chiar și sub formă de glumă, mie îmi place să fructific tot timpul pe care îl am la dispoziție, pentru că iubesc ceea ce fac și am multe de făcut și din păcate ora nu este decât de 50 de minute.
La cea de a doua sarcină: " Caracterizați în trei cuvinte profesoara de chimie", am fost plăcut surprinsă să aflu lucruri frumoase despre cum mă vedeți voi pe mine. Am aflat că sunt:" îngăduitoare, cea mai drăguță, de treabă, perfectă, cuminte, punctuală, amuzantă, rapidă, simpatică, glumeață, darnică, răbdătoare, serioasă, bună cu toți copiii, implicată, deșteaptă'' și vreau să vă spun că nu am avut nici un elev care să aibă o părere mai puțin plăcută despre mine. La un singur test, puțin incert, caracterizarea mea în trei cuvinte a fost: "frumoasă, cea mai rea, îngăduitoare"!
La cea de a treia cerință trebuia să spuneți "Cum vi s-a părut notarea?"
Și de această dată răspunsurile voastre au fost:" foarte mare, foarte bună, cea mai bună, cele mai mari note, cea mai indulgentă doamnă, pe merit, foarte corectă, genială."
Iar la ultima cerință, aceea de a acorda o notă profesorului de chimie am primit  o notă de 9.5, 8 note de 10, 6 note de 10 +, două note de 10 cu felicitări și 8 note de infinit sau + infinit.
Aceste teste le dau an de an elevilor din clasele terminale, fără să le cer să se semneze (unii o fac pentru că vor să știu cine mi-a scris lucrul respectiv) și ele reprezintă pentru mine caracterizarea pe care ei mi-o fac. Ocazional le cer părerea și pe parcursul anului școlar după anumite ore sau atunci când timpul îmi permite! Părerea lor a contat, contează și va conta mereu pentru mine. Sunt multe lucruri pe care le am îmbunătățit datorită opiniilor lor!
Anul acesta, știind că o să plec din această școală, eu fiind profesor suplinitor și reîntorcându-se titulara la post, am dat testele de feedback și elevilor de clasa a VII-a. Nu voiam să plec din școală și să nu știu toate aceste lucruri minunate care înseamnă mult pentru mine. Acesta este motivul pentru care am și de la elevii de clasa a VII a feedback.
Ce bine ar fi dacă fiecare profesor ar înțelege cât de mult contează în viața unui elev. Pentru mulți dintre elevii noștri devenim modele de așa da sau așa nu!
Vorbind cu Daria, fosta mea elevă, mi-a spus atât de frumos: "Doamna, sunteți cea mai bună profesoară pe care am întâlnit-o! Vă respect atât că om dar și că profesor! V-ați pus amprenta asupra sufletului meu!”
Ce poate fi mai frumos?
Poate o să vă surprindă ceea ce o să vă spun. Daria, nu a avut nota 10 de la început, a avut nota 8 iar la finalul semestrului I media a fost 9. Și totuși  pentru ea, la fel ca și pentru colegii ei "notarea mea a fost corectă".  
Mi-a mai spus că nu notele contează ci ceea ce știe   și asta după spusele Dariei tot de la mine o știe. Daria a ajuns să meargă la concursurile de chimie iar aseară mi-a spus:
"Înainte îmi era frică să merg la olimpiade și concursuri dar dumneavoastră m-ați încurajat și am căpătat încredere!" Credeți-mă concursurile la chimie sunt extrem de grele!
Ce frumos ar fi să-i tratăm pe ei, elevii noștri că pe ființe și nu că pe niște obiecte. Vrem liniște deplină la oră! Dar cum oare să fie liniște daca noi trebuie să comunicăm totuși în timpul orei? Pentru mine contează mult conectarea pe care o realizez cu ei în timpul orei, bineînțeles regulile trebuiesc stabilite de la început. Nu putem vorbi unii peste alții, așteptam și ascultăm, nu judecăm. Sincer, orele la care este liniște deplină pentru mine reprezintă ore fără conectare!
Chimia este o disciplină frumoasă dar greoaie! Totuși eu reușesc de fiecare dată să-i țin conectați pe copii, să nu-i pierd în timpul orei. Chiar dacă de cele mai multe ori rămân în urmă cu materia, prefer să-și fixeze ceea le-am predat. Eu merg pe principiul " Mai bine puțin și bun decât mult și prost!" Și sincer funcționează!
Din toată inima am scris aceste rânduri!
A voastră, profa!

Profesor, Gherman Aurica
Școala Gimnazială ” Ghe. I. I. C. Brătianu” Rătești
(Postat noiembrie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top