20Moto: ,,A înţelege natura înseamnă a înţelege viitorul, iar a face ceva pentru salvarea naturii, atât de ameninţată azi, înseamnă a contribui la fericirea omenirii”. Eugen Popa
Educaţia în domeniul pregătirii mediului şi acţiunile ecologice încep încă din grădiniţă, urmărindu-se prin reprezentări grafice, prin desene şi lucrări tehnologice, formarea noţiunilor din mediul social, natural şi familial. Treptat, copilul îşi dezvoltă orizontul cunoaşterii şi întrebările lui devin din ce în ce mai logice şi chiar problematice, ceea ce ne duce cu gândul la imensa capacitate de gândire a celor mici, la cunoscuta şi proverbiala lor curiozitate.
În şcoală, noi, educatorii avem o şi mai mare posibilitate de aprofundare a cunoştinţelor despre sol, apă, aer, vieţuitoare, lanţ trofic, rolul acestor elemente în viaţa locuitorilor TERREI.
Copiii au nevoie ,,să simtă” ceea ce le spui, trebuie scoşi în natură cât mai mult, duşi în excursii, drumeţii, la diverse acţiuni ecologice, pentru a-i ademeni să iubească mai mult natura decât calculatorul şi internetul.
Elevii trebuie să fie educaţi în vederea responsabilităţii lor privind protecţia mediului înconjurător, utilizarea raţională a resurselor naturale, progresul civilizaţiei umane, resursele planetei şi înţelegerea necesităţii protejării şi conservării acestora, înţelegerea aspectelor ce se pot desfăşura de-a lungul unui anotimp, an, deceniu.
Vom avea grijă ca, atunci când avem diverse ocazii, să le reamintim copiilor câte ceva despre satul nostru-locul în care este situat din punct de vedere geografic şi că este o aşezare rurală, situată pe malul drept al Râului Argeş. Toate aceste lucruri îi vor face să fie interesaţi din ce cauze s-ar putea produce inundaţii, vor învăţa ce trebuie să facă în caz de pericol, cum să dea o mână de ajutor celor ce au nevoie. Ca forme de realizare a educaţiei ecologice, amintim:
# Convorbirea însoţită de imagini cu tema ,,Familia mea”, desfăşurată în grădiniţă şi clasa I şi reluata mai pe larg în clasele următoare, oferind un prilej de formare şi extindere a reprezentărilor despre mediul familial cel mai la îndemână tuturor, dar şi de educare a sentimentelor şi respect pentru familie.
# Amenajarea unui colţ de verdeaţă în clase, pe holurile şcolii, pentru a crea o atmosferă plăcută, pentru a le încredinţa mai multe sarcini de gospodărire şi îngrijire a plantelor.
# Acţiuni practice de plantare a pomilor, florilor,  în curtea grădiniţei.
# Activităţi extraşcolare de curăţare a spaţiilor verzi din curtea şcolii şi a grădiniţei şi de strângere a gunoaielor  din jurul nostru, iar noi facem asta permanent, pentru că ne pasă de mediul n care trăim, ne jucăm, creştem şi ne dezvoltăm.
Suntem siguri că prin activităţile desfăşurate, copiii au înţeles că fără aportul nostru aceste bunuri şi-ar putea pierde din farmecul lor, că nu este aşa de greu de realizat că trebuie să trăim în armonie  cu natura şi că protejarea mediului depinde doar de noi.

Educatoare Drăghici Nicoleta  
G.P.N. Tigveni - Şcoala Gimnazială “Ghe I.I.C. Brătianu” Răteşti
(Postat aprilie 2017)          

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top